F1-sarjan kisakalenterissa on ollut viime vuosina varsin vähän vaihtelua, mutta tämän vuoden poikkeustilanteen vuoksi kalenteriin juntattiin peräti kuusi sellaista rataa, jolla ei ole kilpailtu F1-autoilla viime aikoina tai ollenkaan. Tallipäälliköiden mielestä näin pitäisi toimia joka vuosi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Venäjän GP suorana 25.-27.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55, 2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen laittoi parastaan – tallikaveri oli tikahtua nauruun repeillessään Jäämiehen heitoille
LUE MYÖS: F1-kalenteriin on tulossa ensi kaudeksi eksoottinen lisäys – taustalla massiivinen yhteistyösopimus "maailman suurimman saastuttajan" kanssa
Red Bullin Christian Horner ehdotti aiemmin idean vuosittaisesta kutsukilpailusta. Hornerin mukaan yksi kilpailu kaudessa voisi olla vuosittain vaihtuva. Williams-kuljettaja George Russell vei idean vielä pidemmälle ja puhui kahdesta jokerikisasta.
Yksittäiset, muutaman vuoden välein järjestettävät kilpailut olisivat paikallisten kilpailunjärjestäjien näkökulmasta kestävämpiä vaihtoehtoja kuin vuosittainen paikka kisakalenterissa. Näin järjestelyoikeuksista maksettavaa kymmenien miljoonien eurojen suuruista summaa ei tarvitsisi saada kokoon joka vuosi.
FIAn määrittelemiä ykköstason ratoja, joilla F1-kilpailuja voidaan järjestää, on maailmassa lähes 50, joten valinnanvaraa kyllä löytyy.
Myös Mercedeksen Toto Wolff on sitä mieltä, että kisakalenterin pitäisi elää vuodesta toiseen.
– Mielestäni tämä on mielenkiintoinen uusi konsepti, joka syntyi koronan pakottamana, kun tarvitsimme lisää kisoja. Näissä kisoissa tallit ovat ehdottomasti haavoittuvaisempia. Saavumme kisoihin niin, että meillä ei ole paljoakaan tietoa näistä radoista. Tallien suorituskyvyssä on eroa sellaisiin ratoihin verrattuna, joilla olemme ajaneet useita kertoja, Wolff sanoi Motorsportin mukaan.
– Otetaan esimerkiksi Silverstone. Olemme olleet siellä joka vuosi, joten ei ole montaakaan sellaista asiaa, jotka voi optimoida olemalla vain luova tai joustava.
Haasin Günther Steiner toteaa vajaat kaksi viikkoa sitten ajetun Toscanan GP:n olleen osoitus siitä, että uudet radat ovat lajin kannalta hyvä asia. Mugellon radalla ei ollut ennen tätä kilpailtu koskaan F1-autoilla.
– En tiedä, johtuiko sen kilpailun jännittävyys siitä, että rata oli uusi, vai voisiko siellä olla jännittävä kisa joka vuosi. Jos kisoja kierrättäisi, niissä olisi aina uutuudenviehätystä. Olen ehdottomasti tämän kannalla, Steiner sanoi Motorsportin mukaan.
– Pidän muutoksista. Jos aina tehdään samaa, lopputuloksen tietää etukäteen. Se on ennustettavaa. Olisi hienoa, jos voisimme kierrättää kisoja, mikäli se vain on kaupallisesti mahdollista. F1:n pitäisi selvittää asiaa. Nähtyäni, mitä Mugellossa tapahtui, odotan jo innolla Nürburgringiä, Portimaoa ja Imolaa.
1. Toscanan GP, Mugello (ei ajettu ennen) 2. Eifelin GP, Nürburgring (viimeksi 2013) 3. Portugalin GP, Portimao (ei ajettu ennen) 4. Emilia Romagnan GP, Imola (viimeksi 2006) 5. Turkin GP, Istanbul (viimeksi 2011) 6. Sakhirin GP, Bahrain outer circuit (ei ajettu ennen)