Kauden 2021 F1-kalenterissa on tällä hetkellä 21 jo nimettyä ja kaksi vahvistusta odottavaa osakilpailua. Näistä kahdesta toinen on määrä ajaa marraskuussa Brasiliassa, mutta huhtikuulle päivätyn kauden neljännen osakilpailun näyttämö on yhä epäselvä.
LUE MYÖS: F1-sarjan jättävä kuljettaja löysi uuden työpaikan Pohjois-Amerikasta – ensimmäiset tunnustelut tyrmättiin yhtä kylmästi kuin ykkösissä
LUE MYÖS: Sokeeraava väite: Suomen F1-kisasta oli sovittu Bernie Ecclestonen kanssa – "Tätä olen pantannut kaikki nämä vuodet"
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
Pe: harjoitukset klo 12.55 ja 16.55.
La: harjoitukset klo 13.55, aika-ajot klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 16.00
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Alun perin kauden neljäs osakilpailu piti ajaa Vietnamissa, mutta Hanoin katuratakilpailu poistettiin kalenterista, kun kisaorganisaation keskeinen johtohenkilö Nguyen Duc Chung pidätettiin elokuussa korruptiosyytösten vuoksi. Syytökset eivät liity Vietnamin GP:hen.
F1:n urheilujohtaja Ross Brawn vihjaa, että Vietnamin GP:n tilalle harkitaan ainakin kolmea tällä kaudella mukana ollutta rataa: Imolaa, Portugalia ja Turkkia.
– Kaikki on yhä auki. Katsotaan, miten tilanne kehittyy, Brawn sanoi La Gazzetta dello Sportille GP Today -sivuston mukaan.
Brawnin mukaan taloudellisten asioiden vaikutus lopulliseen valintaan on normaalia merkittävämpi. Syy on se, että F1:n tulot ovat poikkeusvuoden 2020 aikana romahtaneet. F1 teki viime vuonna voittoa 17 miljoonaa dollaria, mutta tämän vuoden kolmelta ensimmäiseltä neljännekseltä kumulatiivinen tappio on huimat 378 miljoonaa euroa.
– Haluamme tietysti päästä ensi vuonna taas normaalitilanteeseen kiinni, joten harkitsemme asioita vahvasti kaupallisesta näkökulmasta. Jotkut maat ovat paremmassa tilanteessa kuin toiset ja pystyvät tekemään taloudellisesti parempia tarjouksia. Meidän täytyy ottaa nämä asiat huomioon.
– Meidän täytyy päästä takaisin tavanomaisiin talouslukuisin niin nopeasti kuin mahdollista. Eli kyllä, kaupallinen puoli painaa vaakakupissa enemmän kuin tänä vuonna.