Merkittävä osa autoilijoista on siirtynyt navigoimaan mobiililaitteiden karttasovelluksilla. Suosituimmat ovat Google Maps ja Applen oma karttapalvelu, jotka tarjoavat verrattain hyvän puhenavigoinnin.
Moni saattaakin pohtia, onko perinteisillä tuulilasiin tai kojelautaan kiinnitettävillä navigaattoreilla vielä paikkansa älypuhelinten puristuksessa.
Testasimme yli viikon ajan Garminin uutuusnavigaattoria Italian teillä ja totesimme, että perinteinen navigaattori on edelleen paras valinta varsinkin pidemmillä lomareissuilla, etenkin ulkomailla. Se tarjoaa ominaisuuksia, joita ei mobiilinavigaattoreissa ole.
Garmin DriveLuxe 50 on tyylikkään näköinen ilmestys, jota pitää mielellään kuljettajan näkökentässä. Navigaattorin kuori on metallia ja näyttöä peittää lasi. 5,1-tuumainen näyttö on erittäin kirkas ja selkeä. Matkalaukussa laite ei paina liikaa, sillä massaa navigaattorilla on vain 231 grammaa.
Tykkäsimme
- Tarkka ja helppolukuinen reittiopastus
- Monipuoliset toiminnot
- Tukeva kiinnitys
Emme tykänneet
- Ajoittain liikaa informaatiota kuljettajalle (voi muuttaa asetuksista)
Takavuosina moni navigaattorien käyttäjä joutui lataamaan laitteeseensa eri maiden karttoja sen mukaan, mihin oli lähdössä lomalle. Tässä mielessä tilanne on helpottunut, sillä esimerkiksi DriveLuxessa on valmiina koko Euroopan tiekartasto.
Kirkas ja tarkka näyttö yhdistettynä jatkuvaan gps-seurantaan on myrkkyä akulle. Garminissa riittää virtaa vain noin tunniksi yhdellä latauksella, mutta yleensä navigaattori liitetään koko käyttöajaksi auton virtalähteeseen.
Garminin käyttöä autossa helpottaa riittävän pitkä virtajohto ja erittäin tukeva kiinnitysteline. Sen avulla laite pysyy taatusti paikallaan. Eri asia on imukuppi, joka varsinkin kuumalla säällä irtosi muutamaan otteeseen tuulilasista.
Yksityiskohtaista informaatiota
Jos olet käyttänyt pelkästään mobiilinavigaattoria, Garminin uutuuden kaltaisen navigaattorin käyttö voi aluksi häkellyttää. Laite tarjoaa niin paljon informaatiota, ettei kaikelle tunnu olevan tarvetta. Ajan kanssa tietoa oppii kuitenkin arvostamaan ja siitä voi olla konkreettista hyötyä.
Navigaattorin tehtävänä on paitsi opastaa perille, myös lisätä liikenneturvallisuutta. Tässä mielessä jatkuvat ilmoitukset navin näytölle eivät välttämättä palvele tarkoitustaan, mutta kuljettaja oppii pian poimimaan näytöltä oleellisen tiedon. Silti esimerkiksi edessä olevista mutkista varoittaminen tuntuu välillä turhalta. Onneksi ilmoituksia voi säätää oman mielensä mukaan.
Laite tarjoaa niin paljon informaatiota, ettei kaikelle tunnu olevan tarvetta. Ajan kanssa tietoa oppii kuitenkin arvostamaan ja siitä voi olla konkreettista hyötyä.
Garmin poimii ilmoituksiin tarvittavan tiedon liikennemerkeistä. Näin siis esimerkiksi Suomessa laite ilmoittaa eri asioista tämän tästä, koska liikennemerkkejä on paljon.
Yksi oleellisimmista tiedoista on ajonopeus, jonka navigaattori näyttää kilometrin tarkasti gps:n avulla. Näin ollen kuljettajan kannattaakin tarkkailla nopeutta ennemmin navista kuin auton nopeusmittarista. Garmin ilmoittaa nopeusrajoituksen muutoksista selkeästi ja kulloinkin voimassa oleva nopeusrajoitus näkyy jatkuvasti näytöllä.
Asetusten muuttaminen on tehty riittävän helpoksi. Karttanäkymässä on asetusvalikon ikoni, josta pääsee muuttamaan esimerkiksi reittiperusteita (nopein reitti, lyhyin matka).
Lomalaiselle kätevä ominaisuus on helppo oman sijainnin määrittäminen. Esimerkiksi hotellin sijainti kannattaa tallentaa omiin suosikkeihin, jolloin laite osaa navigoida sinne parilla painalluksella.
Ei virhekäännöksiä
Itse karttanäkymä on selkeä ja helppotajuinen. Moottoritien liittymien kohdalla näkymään aukeaa havainnollinen kuva liittymästä. Tukena on puheopastus, joka neuvoo selkeästi oikealle kaistalle. Testijaksomme aikana emme kääntyneet kertaakaan väärälle tielle navigaattorin ohjeita noudattamalla.
DriveLuxe 50 neuvoo ja varoittaa lähes kaikesta. Lista näyttää loppumattomalta: laite varoittaa esimerkiksi jyrkistä mutkista, nopeusrajoitusten muutoksista, tasoristeyksistä ja ylityspaikoista eläimille. Lisäksi DriveLuxe ilmoittaa, jos ajan väärään suuntaan yksisuuntaisella kadulla tai lähestyn koulua. Toki mukana ovat myös valvontakameroiden sijainnit.
Erityisen hyödyllinen on ruuhkavaroitin, varsinkin jos kuljettajalla on kiire. Matkallamme ruuhkavaroitin toimi kiitettävällä tarkkuudella. Rooman aamuruuhkassa laite ilmoitti tarkasti, kauanko ruuhka vielä kestää valitulla moottoritieosuudella. Tiedot haetaan DAB-radion kautta ja päivityksiä saa nopeimmillaan 60 sekunnin välein. Palvelu osaa ehdottaa ruuhkassa ajavalle kiertoteitä, jos sellaisia on käytettävissä.
Pitkillä ajomatkoilla Garmin varoittaa myös kuljettajan väsymyksestä ja ehdottaa taukoja läheisillä levähdysalueilla.
Perinteisen autonavigaattorin hyödyllisimpiä ominaisuuksia on helppokäyttöinen haku, jolla lähistöllä olevat palvelut löytyvät nopeasti. Toisaalta esimerkiksi bensa-asemat näkyvät havainnollisesti kartalla ajon aikana.
Garminia voi käyttää myös älypuhelimen kaverina. Synkronoimalla puhelimen navigaattoriin laite ilmoittaa saapuvista puheluista ja viesteistä. Laite tukee puhekomentoja, ja ne toimivat hyvin myös suomeksi.
Liikennekamerasta kiinnostunut voi ostaa Garminiin lisävarusteena peruutuskameran, jolloin takanäkymä välitetään navigaattorin näytölle.