S-ryhmän käytetyt leikkokukkaämpärit ovat saaneet uuden muodon Sinituotteen siivoustuotteina, kuten vessaharjoina.
S-ryhmän tavoitteena on kierrättää vuoden 2025 loppuun mennessä 80 prosenttia jätteistä raaka-aineeksi tai uusiksi tuotteiksi. Taustalla ovat ilmastotavoitteet, joiden toteutumista kierrätysraaka-aineiden käytön lisääminen tukee.
Esimerkiksi siivoustuotteiden valmistaminen kierrätysmuovista vähentää niiden ilmastopäästöjä 90 prosentilla verrattuna tavallisesta muovista valmistettuihin tuontituotteisiin.
Jo alun perin kierrätysmuovista valmistetut 60 000 leikkokukkaämpäriä saavat uuden elämän wc-harjoina, tiskiharjoina, kaakeliharjoina sekä 15 litran sankoina.
Tuotteet valmistavan Sinituotteen muovituotannon johtaja Jarkko Heino kertoo tiedotteessa, että tällä hetkellä yli kolmannes yrityksen tuotannossa käytetystä muovista on kierrätettyä ja määrää on tarkoitus kasvattaa.
Ruokakaupat yrittävät järkevöittää muovin käyttöä
Muovin käytön järkevöittäminen innostaa suomalaisia ruokakauppoja. Esimerkiksi hedelmä- ja vihannesosastolla tarkkasilmäiset ovat voineet havaita, että yhä useamman viinirypäle- ja tomaattirasian muovikansi on vaihdettu ohueen muovikalvoon. Muovikassien käytön vähentämistä on vauhditettu hinnoitusta muuttamalla ja valmistalla niitä yhä useammin kierrätysmateriaaleista.
S-ryhmän lisäksi talkoisiin ovat liittyneet Kesko ja Lidl. Keskon tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kaikkien sen omien tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä, uudelleen käytettäviä tai biohajoavia. Lidlin tavoitteena on vähentää viidennes omien merkkiensä pakkauksissa käytetystä muovista ja tehdä kaikkien omien merkkiensä tuotteiden pakkauksista kierrätettäviä vuoden 2025 loppuun mennessä.