Kalle Rovanperä on ollut rallikauden alussa tavallista suuremmissa vaikeuksissa, ja Toyota-kuljettaja on sanonut, etteivät rallin MM-sarjan uudet Hankookin renkaat näytä sopivan hänen ajotyylilleen kovin hyvin. MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko esitteli Hankookin ja aiemmin käytettyjen Pirellin piikkirenkaiden eroja rallistudiossa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Ruotsin MM-ralli 13.–16.2.
La: EK:t 9–15 klo 9.55 alkaen
Su: EK:t 16–18 klo 8.10 alkaenKaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Studioon oli saatu sekä tänä vuonna rallin MM-sarjassa käyttöön otettu Hankookin piikkirengas että aiemmin käytetty Pirellin vastaava. Kummassakin on 384 piikkiä.
– Molemmissa jököttää seitsemän millin nasta, mikä on MM-sarjan maksimi, Riku Tahko selvitti.
Asiantuntija kertoi renkaiden perusrakenteen olevan hyvin samanlainen. Hän näytti aluksi ulkolaidalle menevää traktorikuviota.
– Traktorikuvio putsaa. Sitten on pitkittäisura, joka menee vetopitoon ja jarrutuspitoon, Tahko ruoti.
Hankookin ja Pirellin suurin ero oli helposti kiteytettävissä.
– Niin kuin nähdään, Pirellissä on todella suora, pitkittäinen putsausura. Se menee koko ajan läpi renkaan. Hankookissa pintamateriaali menee ristiin, eli täällä ei ole puhdasta suoraa uraa.
Tahko avasi, että kun valitetaan, että rengas on mennyt tukkoon, lumi on tukkinut koko pintakuvion.
– Sitä kautta se ei pääse pureutumaan tiehen.
Katso ylälaidan videolta kattava selvitys siitä, miten Hankookin piikkirengas kehitettiin ja miten se eroaa Pirellin aiemmasta renkaasta.
"Ei puraise samalla tavalla"
1:49Kalle Rovanperältä napakka kommentti Hankookin uusista nastarenkaista perjantain ajopäivän päätteeksi – MTV Urheilun studio reagoi.
Rovanperä, jolla oli tukkoista jo MM-kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa, on ollut ongelmissa myös Ruotsin lumirallissa. Kahdeksan erikoiskokeen jälkeen hän on lauantain ajopäivään lähdettäessä vasta sijalla kuusi.
– On vähän vaikeaa, jos joutuu muuttamaan ajotyyliään, mutta nythän sitä pitää vain alusta asti yrittää olla nopea ja päästä sinuiksi sen kanssa, kaksinkertainen maailmanmestari pohti vaikeuksiaan renkaiden kanssa Ruotsin MM-rallin alla.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa kävi läpi Rovanperän pulmista perjantain aikana. Hän analysoi suomalaisen kääntävän hitaisiin paikkoihin "pikkaisen liian kovalla himolla".
– Hän olettaa, että sivuttaispito tulee sieltä ja rengas antaa ja pyörä puraisee kiinni. Tämä pyörä ei puraise samalla tavalla. Ennen puraisi, niin sai mennä tuolla lailla kuten Kalle menee, että sivuttaispito tulee, Ketomaa sanoi.
– Nyt auto pitää tuoda ikään kuin vähän silkkihansikkain mutkaan sisälle, niin kuin (Toyota-tallikaveri Elfyn) Evans tulee todella hiljaa. Kun auto on kääntynyt, sitten kaasulle suoraan, ettei siinä tapahdu sivuttaisheilahdusta.