Kalle Rovanperällä ja hänen edustamallaan Toyotalla on paljon pelissä tämän viikon Japanin MM-rallissa. Suomalaistähden autokunta on nostattanut kulmakarvoja kisan alla puheillaan "Mikki Hiiri" -erikoiskokeista.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
– Siinä (Japanin kisassa) on superhitaita Mikki Hiiri -erikoiskokeita. Ja niitä on Japanissa aika paljon, Rovanperän kartturi Jonne Halttunen totesi Dirtfishin kisaennakossa.
– Kaikki niistä! Rovanperä täräytti jatkoksi.
LUE MYÖS: Esapekka Lapista lausuttiin kylmääviä sanoja – "Sitten sitä työpaikkaa ei kyllä ole"
Rapsakkaa puhetta kaksikolta, kun kyseessä on Toyotan kotikisa, joka palasi viime kaudella MM-kalenteriin 12 vuoden tauon jälkeen. Japanilaistiimin sisällä on varmasti pidetty motivaatiopuheita, sillä Toyota jahtaa ensimmäistä voittoa kotimaaperällään. Hyundai ja Thierry Neuville juhlivat siellä vuosi sitten.
MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko ymmärtää Rovanperän ja Halttusen puheet, ja avaa myös niiden taustoja.
– Tässä on osaksi Toyotan auton ajettavuus, mutta enemmän se liittyy Rovanperän ajotyyliin. Mitä kovempaa mennään, niin sitä vahvempi hän on, Tahko aloittaa.
– Auton käyttäminen ja sen asettaminen oikeaan asentoon, kovavauhtinen nuotti, pää riittää ajaa täyden paikat täysiä, asiantuntija luettelee suomalaistähden vahvuuksia, jotka istuvat paremmin soralle.
LUE MYÖS: Näkökulma: Kalle Rovanperän säkenöinti sokaisee todellisuudelta – MM-rallien ratkaisuhetkiin kätkeytyy kiusallinen ristiriita
Taustalla on myös suomalainen mentaliteetti: Sinivalkoiset kuskit ovat tottuneet ajamaan rallia kovaa, noin 110-130 km/h keskinopeuksilla. Asvalttikisoissa, varsinkin Japanin kisan kaltaisilla syheröpätkillä, nopeudet jäävät selvästi tämän alle.
– Joskus joku on sanonut, että asvaltilla pitää osata ajaa tarpeeksi varovasti. Pää voi sanoa, että "pitää mennä, mennä, mennä", mutta pitää mennä tarpeeksi maltilla, jotta rengas on tiessä kiinni koko ajan, ettei pitoa rikota, eikä riehuta rengasta ylikuumaksi, Tahko selventää.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Rovanperä on parantanut vauhtiaan asvalttiolosuhteissa, ja on pystynyt tasaiseen tuloksentekoon niin soralla, lumella kuin asvaltilla. Tahko on huomannut suomalaisen otteissa silmiinpistävän trendin.
– Kyllähän Kallen hyökkäys tulee aina sellaisella nopeamman flow'n erikoiskokeella. Sellaisella, jossa on joutuisaa, mentävää, ajettavaa tietä koko ajan, ja vauhdin saa pitää päällä. Näihin Kallen huipputulokset yleensä osuvat.
– Rovanperällä on selkeä tapa ajaa ralleja ja yksittäisiä erikoiskokeita. He valkkaavat (Halttusen kanssa) aamupäivän ja iltapäivän lenkiltä yhden pätkän, jossa he tekevät sen iskun. Sitten he saattavat vähän passailla, säästää renkaita ja ajaa niin sanotusti muiden tahtia ne muut pätkät. Se vahvuus kaksikolla on aina ollut, että yhtäkkiä sillä vähän vaikeammalla ja pidemmällä erikoiskokeella tulee se isku, Tahko summaa.
0:25