Vaikka sukupuolineutraali avioliittolaki astuu voimaan ensi vuoden maaliskuussa, se ei välttämättä juurikaan muuta evankelisluterilaisen kirkon käytäntöjä.
Kirkon oma ohjeistus sallii tällä hetkellä vain rukoilun samaa sukupuolta olevan parin kanssa ja heidän puolestaan, siunaaminen tai vihkiminen ei todennäköisesti ole vielä pitkään aikaan virallisen opin mukaista.
Sukupuolineutraali avioliittolaki ei ota kantaa uskonnollisten yhdyskuntien vihkimiskäytäntöön, vaan koskee siviilivihkimistä. Lain muutoksella ei ole suoraa vaikutusta kirkon vihkimiskäytäntöihin, sillä evankelisluterilaisen kirkon omien määräysten mukaan papin tulee toimittaa vihkiminen kirkkokäsikirjan mukaan.
Painetta muutos kirkolle silti antaa, sillä tällä hetkellä yhteiskunta ja kirkon virallinen ohjeistus näkevät avioliiton tietyllä tavalla eri tavalla. Vihkimiskäytännön muutos vaatisi kirkolliskokouksen päätöksen, johon edellytetään kolmen neljäsosan määräenemmistöä. Koska suhtautuminen sukupuolineutraaliin avioliittoon jakaa kirkolliskokouksen jäseniä voimakkaasti, muutosta tuskin on tulossa ainakaan lähiaikoina.
Kirkolliskokous otti kantaa viime syksynä
MTV Uutiset tavoitti sähköpostitse kaikki Suomen yhdeksän piispaa kommentoimaan avioliittolain muutosta.
Piispat muistuttavat, että evankelisluterilaisella kirkolla on varsin tuore kannanotto uuteen avioliittolakiin. Yhteinen kanta syntyi kirkolliskokouksessa viime vuoden marraskuussa, ja tuolloin kirkolliskokouksen laaja enemmistö asettui tukemaan kirkon perinteistä kantaa, jonka mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen.
Sukupuolineutraali avioliittolaki ei ole vielä muuttanut kirkon pappien juridista asemaa avioliiton vihkijöinä, piispat muistuttavat.
– Papin on toimittava kirkon olemassa olevan käsikirjan mukaan, ja siitä ilmenee, että avioliitto on kirkon kannan mukaan miehen ja naisen liitto. Siksi papin ei pidä ryhtyä vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja ilman oman kirkkonsa valtuutusta, sanoo muun muassa Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo.
Jos viralliseen ohjeistukseen ei tule muutosta, papilla ei siis ole uuden lain tultua voimaan oikeutta toimittaa samaa sukupuolta olevien vihkimistä.
– Kirkkokäsikirjaan kuuluvassa avioliittoon vihkimisen kaavan pohjaohjeesta ja eri osista käy ilmi, että kirkollisessa vihkimisessä avioliiton osapuolina ovat "sulhanen ja morsian" ja "mies ja nainen". Piispan ja tuomiokapitulin tehtävinä on muun muassa valvoa, että papit hoitavat tehtävänsä kirkon tunnustuksen, järjestyksen ja sen pohjalta annettujen ohjeiden mukaisesti. Tuomiokapituleille ja hiippakunnille ei ole säädetty toimivaltaa antaa kirkollisia toimituksia koskevia ohjeita, jotka poikkeaisivat kirkkojärjestyksestä tai kirkkokäsikirjasta, Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen sanoo.
Samalla kun kirkolliskokous otti kantaa avioliittolakiin, se antoi kirkkohallitukselle tehtäväksi selvittää avioliittolain muutoksesta aiheutuvia oikeudellisia kysymyksiä. Tähän kuuluu muun muassa sen selvittäminen, onko kirkon järjestyksen vastaisesti toimitettu avioliitto pätevä. Lisäksi kirkolliskokous pyysi piispainkokousta antamaan seurakuntia ja papistoa varten selonteon muun muassa papin velvollisuuksista.
Molemmat selvitykset ovat työn alla, ja piispainkokouksen ohjeistus syntyy piispojen mukaan syksyn aikana.
Kaikki papit eivät odota virallisen linjan muuttumista
MTV Uutisten tietojen mukaan ainakin toistakymmentä pappia Helsingissä aikoo vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja, kun uusi laki tulee voimaan. Evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispa Kari Mäkinen sanoi viikko sitten Ylen Ykkösaamussa ymmärtävänsä, että vihkijöiksi lupautuvat papit haluavat olla ihmisen rinnalla.
Arkkipiispan mukaan kirkon sisällä on ja tulee olemaan erilaisia kantoja samaa sukupuolta olevien vihkimisestä. Hän ei kuitenkaan itse usko omavaltaisuuteen, eikä pappien ole hänen mukaansa viisasta toimia vastoin kirkon kantaa.
Piispat sanovat olevansa arkkipiispan kanssa samaa mieltä siitä, että yksittäisten pappien ei nyt kannata lähteä sooloilemaan ennen kuin ohjeet ovat selvät.
– Olen arkkipiispan kanssa samaa mieltä. Jos ja kun kirkon linja muuttuu, sen on tapahduttava kirkon omista perusteluista käsin, eikä vain perustua eduskunnan päätökseen. Tämä edellyttää perusteellista keskustelua ja selvitystyötä kirkon sisällä. Koska se tulee viemään oman aikansa, ymmärrän, että jotkut papit haluaisivat edetä nopeammin, mutta katson, että tässä asiassa ei pidä lähteä sooloilemaan, Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström sanoo.
– Toivon, etteivät papit tekisi tässä päätöksiä yksin kirkon järjestyksestä riippumatta vaan tyytyisivät noudattamaan yhteisiä periaatteita ja säännöksiä, sanoo myös Turun hiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala.
On arveltu, että suhtautuminen sukupuolineutraaliin avioliittoon jakaa kirkkoa voimakkaasti eri puolilla Suomea. Lapuan hiippakunnan piispan mukaan eri hiippakunnilla ei voi olla asiassa erilaista ohjeistusta.
– Piispainkokous, yksittäinen piispa tai tuomiokapituli voi antaa vain sellaista ohjeistusta, joka on kirkon kannan mukaista. Sen ylittävää liikkumavaraa piispoilla ei ymmärtääkseni ole. Olen samaa mieltä kuin arkkipiispa, joka on linjannut asiaa. Kirkossakin tulee noudattaa yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia. Jos niitä muutetaan, se tapahtuu kirkolliskokouksessa, piispa Simo Peura sanoo.
Helsingin hiippakunnan piispa Irja Askola kirjoittaa viestissään, että keskustelu asiasta käy vilkkaana.
– Kirkossa niin kuin kaikissa työpaikoissa noudatetaan yhteisiä sääntöjä ja periaatteita. Toimintaympäristön muutokset saavat usein aikaan oman yhteisön sääntöjen uudelleenarviointia. Sääntöjen muuttaminen edellyttää aina yhteisöllisen päätösprosessin. Omassa hiippakunnassamme keskustelu asiasta jatkuu. Pidän tärkeänä, että opin ja lainsäädännön lisäksi keskustelumme ytimessä ovat myös ne ihmiset ja heidän läheisensä, joille avioliittolain muutos on juhlan aihe, Askola muistuttaa.
Ruotsissa ja Norjassa kirkko muuttanut avioliiton määritelmää
Ruotsissa avioliittolaki muuttui huhtikuussa 2009. Noin puoli vuotta myöhemmin kirkko salli samaa sukupuolta olevien vihkimisen. Myös Norjassa kirkolliskokous päätti tällä viikolla, että kirkko saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. Norjassa uuden käytännön on määrä astua voimaan ensi vuonna.
Suomessa evankelisluterilaisella kirkolla on edessään käytännössä kolme erilaista vaihtoehtoa: kirkon kanta avioliittoon ja vihkimiseen pysyy samanlaisena kuin tällä hetkellä, kirkko luopuu kokonaan vihkioikeudesta (ja ratkaisee, siunataanko sekä hetero- että homoavioliitot) tai sitten kirkko laajentaa käsitystään avioliitosta käsittämään myös samaa sukupuolta olevien suhteen.