Mercedes esitteli noin kolme vuotta sitten nykyisen A-sarjalaisensa. Suomessakin tuotannossa oleva auto kokee nyt kevyen uudistuksen.
Ulkoiset muutokset huomatakseen täytyy olla asiaan vihkiytynyt harrastaja. Etupuskuri on aavistuksen aikaisempaa nuolimaisempi ja ilmanottoaukot ovat muotoiltu uudelleen. Pakoputket ovat jatkossa muiden Mercedes-mallien tyylisesti integroitu takapuskuriin. Urheilullisemmat varusteluversiot muistuttavat enemmän varsinaista AMG-mallia ulkoiselta ilmeeltään.
Sisätiloissa muutokset eivät ole juurikaan näkyvämpiä kuin ulkopuolella. Viihdejärjestelmään on saatavissa aikaisempaa suurempi 8-tuumainen näyttö, ja ensi vuoden aikana järjestelmät täydentyvät CarPlay- ja MirrorLink-palveluilla. Näillä toiminnoilla puhelin on paremmin integroitavissa auton kanssa yhteen, ja esimerkiksi puhelimen soitto-, musiikki- ja navigaatiopalvelut saa jatkossa näkyviin suoraan auton näytölle.
Myös pellin alla on tapahtunut pieniä päivityksiä. Malliston kuopukseksi saadaan 1,6-litraisella moottorilla varustettu 75 kW (102 hv) tehoinen A 160. Muiden bensamallien tehot sijoittuvat välille 90-160 kW (122-218 hv) ja malliston huipulla olevan A 45 AMG teholukema on noussut aavistuksen asettuen lukemaan 280 kW (381 hv). Dieselpuolella ei ole suurempia muutoksia ja versioiden tehot ovat välillä 66-130 kW (90-177 hv). Jatkossa dieselmallit tunnetaan CDI-mallimerkinnän sijaan Mercedeksen uuden nimeämispolitiikan mukaisesti merkinnällä ”d”.
A-sarjan valmistus tapahtuu jatkossakin Saksan Rastattin lisäksi Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.
Galleria