Syksyn tullen auton ratissa voi olla hankalaa näkemisen kanssa. Vielä suurempi haaste syntyy, jos lamput pimenevät.
Kysyimme A-Katsastuksen koulutusinsinööri Janne Mäkilältä, miten toimia, jos autosta sammahtaa valo.
Voiko uuden auton valojen (xenon / LED / laser) kunnosta huolehtia itse?
Huoltotoimet rajoittuvat lähinnä valojen puhtaanapitoon ja toiminnan valvontaan. Varsinaiset korjaukset on syytä jättää ammattilaiselle jo senkin tähden, että sähköjärjestelmä voi sisältää vaarallisen korkeajännitteisiä osia.
Mitä teen, jos esimerkiksi LED-valo pimenee autosta?
Kannattaa kääntyä mahdollisimman pian korjaamon puoleen. Led-valaisimen korjaaminen tarkoittaa yleensä kokonaisen valaisimen vaihtoa uuteen. Valaisimistakin on tehty nykyisin kertakäyttötuotteita. Markkinoilla on myös joitakin korjattavissa olevia valaisinmalleja, joissa on vaihdettava valonlähde eli led-moduuli.
Kuinka kallista on uusien valojen huoltaminen?
Koska huolto tarkoittaa led-valaisimen kohdalla useimmiten valaisimen vaihtoa, voi pieneltäkin tuntuvan vian korjaaminen muodostaa yllättävän korkean loppulaskun.
Tällä hetkellä laser-valaisimen uusinta/korjaus edellyttää asiantuntemuksen lisäksi mahdollisesti erikoislaitteita ja on siksi melko kallista. Laitetarjonnan ja tekniikan kehittyessä kustannustasokin laskee. Näin on käynyt jo esimerkiksi kaasupurkausvaloille.
Minkälaiselle valotyypille on kuljettajan itse vielä mahdollista tehdä jotain?
Perinteiset hehkulankatyyppiset polttimot ovat vaihdettavissa. Kaasupurkauspolttimon vaihto vaatii jonkin verran asiantuntemusta ja syytä jättää korjaamon tehtäväksi.
Mikä on toimintavarmin valotyyppi?
Korkealaatuinen led on pitkän käyttöikänsä vuoksi varmin. Lähtökohtaisesti ajoneuvovalmistajien alkuperäiset tuotteet kestävät hyvin, erityisesti halpojen jälkiasennustarvikkeiden laatu on sitä vastoin kirjavaa.