Ajatko uudehkolla autolla? Jos polttimo palaa, voi hihojenkin kärähtäminen olla lähellä: "Ei yleensä voi edes vaihtaa"

4:25img
Auton valojen oikeaoppinen käyttö on aina kuljettajan vastuulla. Päiväajovaloilla eli virallisesti huomiovaloilla ajavan tulee muistaa tarkistaa, että myös takavalot palavat. Muuten auton havaitseminen takaa lähestyessä voi olla pahimmassa tapauksessa liian myöhäistä. Tällä videolla opastetaan valojen oikeaoppiseen käyttöön.
Julkaistu 15.09.2021 06:29

Ville Järveläinen

Syksyisten ajokelien saapuessa on tärkeä varmistaa, että auton valot toimivat ja on suunnattu oikein. Toimimattomat tai väärin toimivat valot eivät ole pelkästään riski liikenneturvallisuudelle, vaan voivat aiheuttaa katsastuksessa suoran hylkäyksen.

Ajoturvallisuutta on helppo parantaa varmistamalla, että auton valot valaisevat mahdollisimman hyvin, ajoneuvo näkyy pimeässä kunnolla ja että valot eivät häikäise vastaantulijoita.

Usein valoihin liittyvistä ongelmista tulee myös katsastuksessa korjauskehotus, mutta esimerkiksi takavalojen tai jarruvalojen täysi toimimattomuus tai pakollisen valaisimen puuttuminen aiheuttavat suoraan hylkäyksen. 

Uusimpien autojen valoissa käytössä LED-tekniikkaa joko osittain tai kokonaan. Näiden valaisimien käyttöikä on pitkä, eikä niiden toimimattomuus olekaan kovin yleistä. Toisin on vanhempien autojen halogeeni- ja xenon-polttimoiden kohdalla, sillä ne tulevat vuosien mittaan tiensä päähän, ja niiden kestävyyteen vaikuttavat eri tekijät.

Lue myös: Et voi sanoa tuntevasi autoasi, jos et tiedä siitä tätä asiaa – tarkasta jo tänään!

– Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että mitä kirkkaampi halogeenipolttimo, sen lyhyempi käyttöikä. Xenon-polttimot puolestaan ovat yleensä pitkäikäisiä, mutta niiden teho hiipuu ajan myötä, Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko kertoo tiedotteessa.

Vaihtaminen voi olla mahdotonta

Oikeanlaisen polttimon löytäminen ja valinta ei aina ole aivan helppoa. Vaihtoehtoja niin halogeeneissa kuin xenoneissa on runsaasti, ja jokaisesta mallista on monia eri versioita.

Sekään ei riitä, että polttimo sopii fyysisesti paikoilleen, sillä esimerkiksi xenonien tapauksessa polttimo voi silti olla väärän mallinen ja häikäistä voimakkaasti.

Alanko muistuttaa, että monissa nykyautoissa polttimoiden vaihtaminen on voitu tehdä pahimmillaan mahdottomaksi.

– LED-polttimoa ei yleensä voi edes vaihtaa, vaan polttimon rikkoutuminen tarkoittaa koko valaisimen vaihtoa. Väärin kiinnitetty polttimo puolestaan ei anna parasta valaistustehoa tai saattaa esimerkiksi olla vinossa, Alanko sanoo.

Lue myös: Millaiset huollot ja korjaukset autoilijan pitäisi jättää ammattilaiselle? Tässä hyvä nyrkkisääntö!

Lähde: Vianor

Tuoreimmat aiheesta

Autot