Tälle kaudelle Formula 1:n rengastoimittaja Pirelli pehmensi rengasseoksiaan sekä toi rengasvalikoimaan uusia seoksia. Kauden kolmessa ensimmäisessä kilpailussa on nähty silti harmittavan vähän eroavaisuuksia tallien välisissä taktiikoissa.
MAINOS
Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Kiinan GP:ssä Pirelli teki radikaalin ratkaisun ja jätti yhden rengasseoksen ”välistä”, sillä viikonloppuna tallien käyttöön tarjottiin keskikova, pehmeä ja ultrapehmeä rengas. Superpehmeä rengasseos pehmeän ja ultrapehmeän välistä loisti poissaolollaan.
Pirellin autourheilujohtaja Mario Isola ei poissulje mahdollisuutta nähdä samanlaista järjestelyä myös jatkossa.
- On tärkeää, että tallit kokeilevat eri taktiikoita. Siihen tarvitsemme erilaisia renkaita suorituskyvyn ja kulutuksen puolesta. Nyt kun meillä on seitsemän eri seosta käytettävissä, voimme kokeilla Kiinan GP:n tyylistä ratkaisua myös jatkossa, Isola kertoi C Moren haastattelussa.
Isola harmittelee tallien yksipuolisia rengastaktiikoita, jotka suurimmalta osin tähtäävät vain yhden pysähdyksen taktiikoihin.
- Me suunnittelemme kilpailuihin kahden stopin taktiikoita, se on yleinen tavoitteemme. Ongelma on kuitenkin siinä, että kaikki tavoittelevat vain yhden stopin taktiikoita, koska se on vähemmän riskialtista, Isola sanoi.
Isolan mukaan suurin syy yhden stopin taktiikoille on riskien minimoiminen. Varikkopysähdykset pitävät aina sisällään riskejä ja pysähdysten jälkeen on aina haaste nousta ylöspäin tekemällä ohituksia.
- Kiinassa näimme, kuinka tallit ajoivat aika-ajot kovemmalla seoksella, jotta he pystyivät ajamaan kilpailun varmasti yhdellä stopilla. Tarkastelin numeroita ja jopa kolmen stopin taktiikka olisi ollut Kiinassa mahdollinen, muttei kukaan lähtenyt ottamaan niin isoa riskiä, Isola tuumi.
Ehkä puhutuin rengasseos tälle kaudelle on hyperpehmeä rengas, jota on tarkoitus käyttää ensimmäisen kerran Monacon GP:ssä.
- Ensimmäiset hyperpehmeät seokset nähdään Monacossa ja sitten Kanadan GP:ssä. Kun saamme renkaasta lisää dataa, niin voimme miettiä sen käyttöä myös loppukauden kisoissa, Isola paljasti.