Uusia kasvoja, uusia paikkoja: 10 mullistusta F1-maailmassa

Pascal Wehrlein
Pascal Wehrlein on yksi F1-sarjan uusista kuskeista.xpbimages.com/All Over Press
Julkaistu 15.03.2016 11:46
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

Vaikka F1-sarjan sääntöihin ei ole tullut paljon muutoksia, alkavalla kaudella on paljon uutta. Uusien asioiden ja pikkumuutosten lista on yllättävänkin pitkä.

Kausi alkaa perjantaina ensimmäisillä harjoituksilla, moni uusista asioista nähdään jo tuolloin. Tässä merkittävimmät muutokset:

MAINOS

MTV3:n uudet F1-ohjelmat:

Formulasirkus torstaisin klo 22.35
F1 Paalupaikka lauantaisin klo 19.30

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Lataa myös MTV Teeman F1-extra sovelluskaupasta

Uusi aika-ajo

Aika-ajoformaatin uudistaminen oli testiviikkojen kiistakapula. Yksinkertaisesti selitettynä uudistus on se, että aika-ajo-osioiden sisällä ajetaan pudotuskilpailut. Tarkemminkin asia on selitettynä: Näin uusi F1-aika-ajo tarkalleen ottaen toimii

Uusi kisa
F1-kalenteri saa tänä vuonna uuden tuttavuuden, kun Euroopan GP ajetaan Bakussa 19. kesäkuuta. Azerbaidzhanin kaduilla ajettava kisa nostaa kauden kilpailumäärän ennätyslukemaan 21.

Uusi talli
Jenkkitalli Haas saapuu sarjaan Ferrarin moottorilla varustettuna. F1:ssä ei ole ollut yhdysvaltalaista tallia 30 vuoteen. Talvitestien perusteella Haasin tarina vaikuttaa paljon lupaavammalta kuin lähimenneisyyden tulokastallien.

Uusia kasvoja
F1:ssä on tällä kaudella kolme uutta kuljettajaa: Renault'n Jolyon Palmer sekä Manorin Pascal Wehrlein ja Rio Haryanto. Palmerin isä on myös entinen F1-kuski, joten ensi kaudella mukana on neljä toisen polven F1-kuljettajaa: Palmer, Max Verstappen, Nico Rosberg ja Kevin Magnussen.

Uusi kansallisuus
Haryanto tuo uuden maan F1-perheeseen, hän on ensimmäinen indonesialainen F1-kuljettaja. Hän on tällä hetkellä lähtöruudukon ainut aasialainen.

Uusi kumi
Rengasmaailmassa on myös uudistus, kun Pirelli teki täksi kaudeksi ultrapehmeän rengasseoksen. Nyt käytettävissä on viisi kuivankelin kumia: kova, keskikova, pehmeä, superpehmeä ja ultrapehmeä. Violetilla tekstillä tunnistettava uusi rengas on nopein ja sitä käytetään erityisesti katuradoilla.

Uusi ja tiukempi radiosääntö
Kuljettajat joutuvat entistä suurempaan vastuuseen, kun tiimiradiosääntöjä on tiukennettu. Säännöissä on 31 kohtaa, mitä saa sanoa, käytännössä ohjeita saa antaa auton turvallisuuteen liittyvissä asioissa sekä erilaisten väliaikatietojen kanssa. Mitä mieltä Kimi Räikkönen on muutoksesta: katso tästä.

Uusi rengasvalinta
Tallit saavat tänä vuonna vaikuttaa rengasvalintoihin. Pirelli määrittää edelleen kolme käytössä olevaa rengasseosta. Yhteensä jokaisella kuljettajalla on viikonlopuksi käytössää 13 rengassettiä.

Pirelli määrää yhden setin aika-ajoon ja kaksi kisaan, niitä on pakko käyttää. Loppujen 10 setin seokset voidaan päättää jokaiselle kuljettajalle erikseen. Käytettävissä on silti Pirellin määrittämät kolme seosta per kisa.

Uusi pakoputki
F1-autoissa on nyt kaksi pakokaasun ulostuloa entisen yhden sijaan. Samalla autojen ääntä on saatu kasvatettua.

Uusia vapaita osia moottoriin
Koska kisoja on nyt 21, saivat kuljettajat käytettäväkseen viisi kappaletta jokaista voimayksikön osaa. Viime kaudella voimayksikön osia (polttomoottori, turbo, kineettistä energiaa kierrättävä MGU-K-yksikkö, lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H-yksikkö sekä elektroniikan kontrollijärjestelmä) oli käytössä neljä kappaletta ilman rangaistuksia.

Viime vuoden tapaan, jos osia käytetään enemmän kuin viisi, siitä seuraa lähtöruuturangaistuksia.

Uusia kameroita
Autoihin on tuotu täksi kaudeksi uudet ja paremmat kamerat kolareiden ja onnettomuuksien analysoinnin parantamiseksi.

Juttua korjattu klo 12.24: Bakun kisa ajetaan 19. kesäkuuta, ei 19. heinäkuuta.

Tuoreimmat aiheesta

F1