Formula ykkösten rengastoimittajan Pirellin F1-pomo Mario Isolan mukaan renkaat eivät tule tuottamaan kuljettajille päänvaivaa Monacon GP:ssä. Fanien kannalta uutinen ei ole se kaikista mieleisin.
Monacossa käytössä ovat italialaismerkin kolme pehmeintä rengasseosta. Isolan mukaan jopa kaikista pehmein ultrasoft-seoskin kestää helposti koko 78 kierroksen mittaisen kisamatkan.
Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei talleille jää juurikaan mahdollisuuksia taktikoida rengastaktiikoidensa kanssa.
– Aika-ajoissa kymmenen sakin ulkopuolelle jääneet kuljettajat saattavat tulla varikolle jo ensimmäisen kierroksen jälkeen vaihtamaan renkaansa. Tämä avaa heille mahdollisuuden nostaa sijoitustaan, mikäli turva-auto tulee radalle. Rengaskuluma tällä radalla on lähes olematonta, eikä ultra- ja superpehmeiden renkaiden välinen suorituskykyero ole kovin suuri, Isola toteaa motorsport.comille.
Turva-auton rooli on Isolan mukaan Monacossa tavallista suurempi. Ohitusten ollessa kortilla täytyy varikkokäynti onnistua ajoittamaan täydellisesti, tai aiemmin hyvä sijoitus voi valua hukkaan.
– Tallit ovat tehneet erilaisia strategioita riippuen siitä, milloin turva-auto ilmestyy radalle, Isola tietää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.