F1-sarjan vapauttama rengassääntö tuskin näyttelee vielä Bahrainin GP:n vaativissa olosuhteissa kovin merkittävää osaa. Kaikki kuskit saavat tästä eteenpäin valita itse kisan lähtörenkaansa, mutta Sakhirin rata ei jätä ainakaan kärjelle juuri vaihtoehtoja.
Aiemmin kärkikymmenikköön sijoittuneet kuljettajat ovat lähteneet kisaan niillä renkailla, joilla he olivat tehneet nopeimman kierroksensa aika-ajojen toisessa osiossa. Lähinnä kaksi tai kolme kärkitallia uskalsi tällöin yrittää jatkoonpääsyä astetta kovemmilla renkailla, mikä antaa mahdollisuuden venyttää ensimmäistä varikkokäyntiä pidemmälle.
LUE MYÖS: F1-lähtöjärjestys: Charles Leclercillä on Bahrainissa keskeneräisiä bisneksiä – Valtteri Bottas jahtaa sensaatiota
Tästä kaudesta eteenpäin kaikki kuskit voivat halutessaan startata kisaan kovemmilla renkailla, mutta heti avauskisassa tuskin nähdään näitä tempauksia, sillä Bahrainin kuumissa lämpötiloissa ja karkealla asfaltilla suorituskykyerot ovat sekunnin luokkaa kierrosta kohti.
– Uskon, että suurin osa autoista aloittaa pehmeillä renkailla johtuen suorituskyvyn eroista, ennustaa rengasvalmistaja Pirellin moottoriurheilujohtaja Mario Isola Autosportille.
– Täällä on aika helppo ohittaa, joten starttiin täytyy kiinnittää huomiota, jos lähtee mediumeilla tai kovilla. Ehkä se on mahdollista jollekin taaempana.
Isola uskookin, että keskivaiheilla oleva kuljettaja voi yrittää seurata letkassa keskikovilla renkailla ja odottaa muiden poistumista varikolle. Kisasta on tulossa kahden pysähdyksen kisa, jossa todennäköisesti nopein tapa on vaihtaa pehmeistä keskikoviin ja vielä kerran pehmeisiin tai uusiin keskikoviin renkaisiin.
Sääntö kahdesta kisassa käytettävästä eri seoksesta on edelleen voimassa. Jokaisen kuljettajan on siis käytettävä vähintään kahta kolmesta eri kovuusluokkaa olevasta renkaasta.
Tositilanteen simulointi mahdotonta
Pirelli uskoo kahden pysähdyksen olevan Bahrainissa valttia, mutta uusien maaefektiä hyödyntävien autojen ja profiililtaan kaventuneiden renkaiden käyttäytyminen yhdessä tositilanteessa on vielä täysi mysteeri.
– Sitä on erittäin vaikea sanoa. Tätä meidän on mahdoton simuloida testeissä, joten odotan kiinnostuneena, että mitä tapahtuu. Se tuo viimeisen efektinsä, kun he ovat todellisessa liikenteessä, Isola huomauttaa.
Alpine-tallin Fernando Alonso nostaa renkaiden kuluman hallinnan suurimmaksi tekijäksi avauskisassa.
– Kun seuraat toista autoa liian lähellä, vahingoitat renkaitasi. En tiedä, onko viisasta olla niin lähellä. Ensimmäisistä parista kierroksesta tulee mielenkiintoisia, koska se on ensimmäinen kerta, kun ajamme kaikki yhdessä lähekkäin painavilla autoilla, Alonso arvioi.
– Näimme (harjoituksissa ja aika-ajoissa) paljon lukkojarrutuksia ja muuta sellaista. Toivottavasti kisasta tulee puhdas, espanjalainen jatkoi.
Bahrainin GP starttaa kello 17 Suomen aikaa. MTV Urheilu seuraa kisan etenemistä heti hetkeltä.