Kenian Safari-rallin pisin erikoiskoe tarjosi rutkasti draamaa perjantaiaamupäivän lenkin päätteeksi.
Yksikään Rally1-pääluokan kuljettajista ei selvinnyt täysin puhtaasti 31-kilometrisestä Kedongin erikoiskokeesta. Ongelmia aiheutti pätkän loppupään pehmeä hiekka, johon tuli nopeasti syvät urat. Lisäksi hiekka vaikeutti näkyvyyttä ja tunkeutui sisään autoihin.
Kaikki pääluokan kuljettajat pääsivät pätkän läpi, mutta olosuhteet olivat äärimmäiset jo ensimmäisellä ajokerralla.
– Iltapäivällä siitä tulee vaikeaa. Lenkin kaksi ensimmäistä pätkää ovat varmasti ajettavissa. Mutta tämän viimeisen pätkän loppuosa ei välttämättä ole enää ajokunnossa, ensimmäisenä autona Kedongin läpi ajanut Kalle Rovanperä arvioi huoltotauolla.
MM-sarjaa johtava Rovanperä ajoi Kedongin ensimmäisellä vedolla pohja-ajan ja nousi kokonaistilanteessa kolmanneksi.
– Se oli jo nyt rajoilla, että pääsemmekö sen läpi. Urat olivat syvemmät kuin nuotituksessa, ja olimme ensimmäisenä autona tiellä. Autosta katosi tehoja lopussa, koska suodattimet olivat täynnä hiekkaa. Tämä on tosi rankkaa myös autoille, Rovanperä kuvaili.
Rovanperä selvisi kunnialla läpi ensimmäisestä lenkistä. Hän ajoi kolmella erikoiskokeella kaksi pohja-aikaa.
– Ensimmäisellä pätkällä menetimme hiukan aikaa tien putsaamisen vuoksi. Ajattelin, että häviämme myös toisella pätkällä, koska siellä oli enemmän irtosoraa, mutta aikamme oli silti hyvä. Viimeinen pätkä oli melkoista taistelua, selvitti Rovanperä, jolle ongelmia aiheutti auton sisään tullut pöly.
Toyotan Elfyn Evans johtaa kilpailua neljän erikoiskokeen jälkeen 8,5 sekunnin erolla Sebastien Ogieriin. Rovanperä ajaa kolmantena (+11,1) ja Takamoto Katsuta neljäntenä (+12,4), eli Toyotalla on kilpailussa neloisjohto.
Sama kolmen erikoiskokeen lenkki ajetaan toistamiseen iltapäivän aikana. Kilpailun johto tekee vielä myöhemmin päätöksen, voidaanko lenkin päättävä Kedong ajaa toiseen kertaan läpi iltapäivän päätteeksi.