Osittaisen MM-rallikauden Hyundailla ensi vuonna ajava Esapekka Lappi sai talliltaan paitsi sen, mitä halusi ja tarvitsi, myös sen, mitä ansaitsi, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Esapekka Lapilta iso paljastus jatkosopimuksensa taustoista: "Pyysin jo kauan sitten"
LUE MYÖS: Esapekka Lappi sai jatkosopimuksen – ensi kaudella edessä merkittävä muutos
Vuosi sitten täyden kauden sopimuksen perässä Toyotalta Hyundaille siirtynyt Lappi kertoo nyt pyytäneensä tallilta jo "kauan sitten" osa-aikaista sopimusta. Pyynnön taustalla olivat perheasiat. Lapilla ja hänen Pinja-puolisollaan on kolme lasta, joista kaksi alle kouluikäisiä.
Vuosi sitten Lappi korosti Hyundai-siirron yhteydessä sitä, miten tärkeää hänelle oli ollut kotiväen suunnalta saatu hyväksyntä omien unelmien tavoittelemiseen. Lapille urheilu vakavasti otettuna ammattinakin on vain hyvin pieni osa elämää, jonka tärkeimmät palaset löytyvät jostain ihan muualta.
Valitettava tosiasia vain on, ettei tällainen sinällään arvostettava elämänasenne voi olla näkymättä rallin kaltaisessa lajissa, joka varsinkin nykyaikana perustuu jatkuvaan yksityiskohtien hiomiseen, äärimmäiseen keskittymiseen ja ulkopuolelta katsottuna jopa täysin päättömään riskinottoon.
Kun kotiasiat eivät ole kunnossa, rallikaan ei voi olla mielekästä. Siksi on todettava, ettei Lappi ole kuljettajana missään nimessä yhtä huono kuin viimeaikaiset tulokset ovat antaneet ymmärtää.
Perjantain ja lauantain välinen ristiriita
Hyundain osoittama tuki ja ymmärrys kuljettajansa suuntaan on kunnioitettavaa, mutta samaan hengenvetoon on toki korostettava, ettei Lappi olisi tämän kauden näytöillään voinut myöskään vaatia yhtään enempää.
Hänen roolinsa Hyundain Rally1-auton kehitystyössä on ollut keskeinen, ja neljä palkintosijaa (0–1–3) on toki uran uusi ennätys, mutta urheilullinen kokonaiskuva jää silti väistämättä pakkasen puolelle.
Täyden kauden ajavista Toyota- ja Hyundai-kuljettajista Lappi on Takamoto Katsutan lisäksi ainoana alle 100 pisteessä. Tallikaveri Thierry Neuville on 86 pistettä karussa, ja viisi kisaa vähemmän ajanut Toyotan Sébastien Ogier'kin on 16 pistettä edellä.
Tallipisteitä Lappi on tuonut Hyundaille 99 – 83 vähemmän kuin Neuville ja vain 25 enemmän kuin kuusi kisaa vähemmän ajanut Dani Sordo. Toyota-vastinpari Elfyn Evansillakin tallipisteitä on 39 enemmän kuin Lapilla, vaikka walesilaiskuljettaja ei edes kerryttänyt tallipisteitä huhtikuussa voittamassaan Kroatian MM-rallissa.
MM-rallin kärjessä Lappi on nähty viimeksi heinäkuussa Virossa, silloinkin vain ensimmäisen yleisö-ek:n jälkeen. Tätä ennen suomalaistähti piipahti piikkipaikalla kesäkuussa Sardiniassa ngeljän ek:n verran ja maaliskuussa Meksikossa kahdeksan ek:n verran.
Suurin mysteeri tämän kauden ja koko Lapin uran ajalta liittyy perjantain ja lauantain ajopäivien välisiin öihin, sillä niiden aikana tuntuu tapahtuvan jotain, mikä vie terän Lapin menestyshaaveilta.
Rallit tunnetusti voitetaan tai hävitään pisimpinä päivinä, kun ohjelmassa on eniten erikoiskokeita ja ek-kilometrejä. Vuosina 2017–2023 rallivoittajien päiväkohtaiset pohja-ajat ovat prosentuaalisesti jakautuneet torstailta sunnuntaille seuraavasti: 3–36–42–19.
Lapin vastaava jakauma tältä kaudelta on 8–77–8–8 ja koko uralta 4–50–26–20. Jyväskylässä 2017, siinä uran toistaiseksi ainoassa MM-rallivoitossakin päiväkohtaiset prosenttilukemat olivat 0–89–11–0.
On vaikea voittaa, jos ei vauhti suhteessa muihin ole enää lauantaina kohdallaan.
Mestaruuden takuumieheksi?
0:48
Se, kenen kanssa Lappi ensi kaudella Hyundain kolmoskuskin roolia jakaa, on vielä epäselvää. Teemu Sunisella on Hyundain kanssa sopimus ensi kaudeksi, ja vuodesta 2014 tallissa ajanut Dani Sordokin vakuutteli Japanissa Dirtfish-sivustolle, ettei hänen uransa MM-sarjassa päättyisi vielä tulevana viikonloppuna.
Yhtä kaikki, vaikka pudotuksen täyden kauden ajavasta kuljettajasta osa-aikaiseksi voi nähdä ainakin jonkinlaisena arvonalennuksena, Lapin merkitys Hyundaille ei ensi kaudella ainakaan pienene – ehkä pikemminkin päinvastoin.
Kuten Ott Tänakin pestaaminen M-Sportilta osoittaa, Hyundai tekee ensi vuonna kaikkensa päättääkseen Toyotan kolmivuotisen dominoinnin.
Hyundain viimeisimmät MM-tittelit tulivat 2019 ja 2020, kun talli juhli valmistajien mestaruutta. Niistä ensimmäinen tuli erityisesti ja jälkimmäinen ainoastaan kolmoskuskien ansiosta.
Jos tai kun mestarikandidaattien koko kauden ajavat kuljettajakaksikot ovat ensi vuonna Kalle Rovanperä–Evans ja Neuville–Tänak, voisi kuvitella, että kolmoskuskien pistepotteja saa taas kerran vilkuilla sillä silmällä.
Pohja-ajat päivää kohden 2023:
kuljettaja: | talli: | yhteensä: | torstai: | perjantai: | lauantai: | sunnuntai: |
Kalle Rovanperä | Toyota | 72 | 2 | 20 | 34 | 16 |
Sébastien Ogier | Toyota | 36 | 2 | 17 | 11 | 6 |
Thierry Neuville | Hyundai | 35 | 1 | 7 | 18 | 9 |
Ott Tänak | M-Sport | 30 | 6 | 13 | 7 | 4 |
Elfyn Evans | Toyota | 20 | 0 | 5 | 8 | 7 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 13 | 1 | 10 | 1 | 1 |
Pohja-aikojen jakautuminen eri ajopäiville 2020–2023:
kuljettaja: | talli: | torstai: | perjantai: | lauantai: | sunnuntai: |
Kalle Rovanperä | Toyota | 2% | 33% | 42% | 24% |
Sébastien Ogier | Toyota | 8% | 36% | 40% | 17% |
Thierry Neuville | Hyundai | 6% | 24% | 43% | 27% |
Ott Tänak | M-Sport | 7% | 33% | 37% | 23% |
Elfyn Evans | Toyota | 0% | 36% | 41% | 23% |
Esapekka Lappi | Hyundai | 4% | 71% | 14% | 14% |
Keskimääräinen ero (s/km) pohja-aikaan 2022–2023:
kuljettaja: | talli: | perjantai: | lauantai: |
Sébastien Ogier | Toyota | 0.17 | 0.21 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 0.24 | 0.10 |
Elfyn Evans | Toyota | 0.25 | 0.28 |
Ott Tänak | M-Sport | 0.29 | 0.35 |
Thierry Neuville | Hyundai | 0.29 | 0.24 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 0.33 | 0.38 |