Pokemon Go -pelin kehittäneen Niantic-yhtiön toimitusjohtajalla John Hankella on viime aikoina ollut syytä hymyillä niin, että Hangon tunnettu keksi vaikuttaa sen rinnalla depressioon ajautuneelta leivonnaiselta. Ensimmäisen kuukauden aikana Pokemon Go on tahkonnut rahaa 200 miljoonaa taalaa.
Hanken ja Nianticin ongelmana onkin lähinnä se, kuinka pitää pelaajien mielenkiinto yllä äärimmäisen nopeasti muuttuvilla mobiilipelimarkkinoilla. Pokemon Go on jo osoittanut, että siitä on rahasammoksi, mutta kuinka kauan?
Pokemon Gon lataaminen tai pelaaminen eivät maksa mitään, mutta pelaajat voivat ostaa virtuaalitavaroita, kuten pokepalloja, joilla taskumonsterien kerääminen helpottuu. Kahvilat, pubit ja ravintolat voivat niin ikään ostaa virtuaalisia houkuttimia, joilla pelaajat saadaan sankoin joukoin parveilemaan paikalle ja samalla ehkä myös syömään ja juomaan. Japanissa kelkkaan lähti heti julkaisussa McDonald's -pikaruokajätti.
– Käymme parhaillaan keskusteluja useiden muiden yritysten kanssa, jotka haluaisivat hyödyntää tätä mallia muualla maailmassa, Hanke sanoi taannoin.
Niantic ei ole julkistanut tarkkoja yritystietojaan, mutta sillä on 50-100 työntekijää. Yhtiön arvo on analyytikkojen mukaan yli kolme miljardia dollaria.
Pieniä tummia pilviä
Nianticin ruusutarhassa on myös piikkejä, joskin toistaiseksi melko pieniä. Kansalaisten yksityisyyttä valvova amerikkalainen Electronic Privacy Information Center on vaatinut Yhdysvaltain viranomaisia tutkimaan, kerääkö yhtiö liian paljon tietoja pelin pelaajista.
Vireillä on myös useita oikeusjuttuja, joissa peliä pelatessaan loukkaantuneet ihmiset ovat haastamassa yhtiön oikeuteen. Lisäksi koko joukko julkisia paikkoja on vaatinut, että yhtiön on toimittava niin, ettei Pokemon-pelaajia enää parveile paikoissa, joihin heitä ei yksinkertaisesti syystä tai toisesta haluta.
Tämä kaikki on kuitenkin hyttysen ininää Hankelle, joka totesi taannoin pelin tulevaisuuden näyttävän "erittäin, erittäin hyvältä".