Polestar on paljastanut lisää yksityiskohtia mallinumeroa 5 kantavasta autostaan.
Volvon omistama sähköautovalmistaja Polestar on toistaiseksi tuonut markkinoille ladattavan Polestar 1 -hybridin sekä edellisestä poiketen massatuotantoon tehdyn täyssähköisen Polestar 2:n.
Kumpikin auto on nimestään huolimatta pohjautunut Volvon kehittämälle alustaratkaisulle. Polestar 1:n alla on Volvon uusille nelisylinterisille polttomoottorimalleille kehitetty SPA-alusta. Polestar 2 on puolestaan kuin uusiin kuoriin puettu Volvo XC40, joten auton alla on niin ikään polttomoottoriautot mielessä kehitetty CMA-alusta.
Sen sijaan tuleva Polestar 5 tulee olemaan toista maata. Kyseessä on Precept-konseptiin pohjautuva neliovinen GT-malli, joka tulee käyttämään Polestarin itsensä kehittämää pohjaratkaisua, joka on suunniteltu alusta asti sähköautoille.
Lue myös: Polestar 2 saa lisää sähkömuskeleita "etälastutuksen" ansiosta – eikä hintakaan ole kohtuuton
Alusta on alumiinia, mikä auttaa pitämään auton painon kurissa. Polestarin mukaan vitosen alusta tulee painamaan vähemmän kuin luokkaa pienemmissä autoissa. Tämä taas auttaa osaltaan pidentämään sähköauton toimintamatkaa sekä parantamaan ajo-ominaisuuksia.
Esittely vuonna 2024
Uusi alusta on Polestarin Englannin Coventryssa sijaitsevan tutkimus- ja kehityskeskuksen luomus. Keskuksessa työskentelee tällä hetkellä 280 insinööriä, mutta muutaman kuukauden päästä jo 500.
Artikkeli jatkuu videon jälkeen.
2:08
Alumiinin käyttäminen auton alustassa tarkoittaa Polestarin mukaan myös sitä, että koska alustaa ja koria voidaan työstää samanaikaisesti, nopeutuu valmistusprosessi huomattavasti.
Polestar 5:n tuotantoversio esiteltäneen vuonna 2024. Yhtiö esittelee tänä vuonna Polestar 3:n ja ensi vuonna Polestar 4:n.
Polestar 5 on suunnattu ennen kaikkea Porsche Taycanin ja Tesla Model Sn kilpailijaksi.
Lue myös: Kutkutteleva kuva julki: Tässä ovat Polestar 3, 4 ja 5
Lähde: Polestar