”Teslan-tappajaksi” kutsuminen on täysin turhaa – uusi ruotsalainen automerkki haluaa keskittyä omaan juttuunsa

3:28img
Tällainen on ruotsalaisen Polestarin Kiinassa sijaitseva supermoderni autotehdas, jota voisi helposti luulla taidemuseoksi.
Julkaistu 15.10.2020 18:02

Ville Järveläinen

Polestar valmistautuu jättämään Volvon jälkeensä ja muovaamaan omaa identiteettiään ruotsalaisena luksusbrändinä.

Polestarin taru alkoi Volvon moottoriurheilutallina. Sittemmin se on ollut lisäksi Volvon suorituskykyisimpien tuotantomallien lisänimenä, mutta tätä nykyä kyseessä on myös oma automerkkinsä.

Sähköautoihin keskittyvän Polestarin omistavat puoliksi Volvo sekä Volvon emoyhtiö Geely.

Polestarin ensimmäinen automalli, Polestar 1, on jopa 150 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla varustettu hybridi-coupe, jonka design ammentaa paljon Volvon S90-mallista. Autoa ei ole suunnattu massamarkkinoille, sillä sitä tullaan valmistamaan vain 1 500 kappaletta.

polestar 1 (1)

Polestar 1:n hinta on noin 150 000 euroa.

Polestarin ensimmäinen täyssähköauto, Polestar 2, on kuitenkin toista maata. Se pyrkii lyömään kapuloita Teslan Model 3:n rattaisiin. Vaikka auto rakentuukin samalle CMA-alustalle kuin Volvo XC40, on Polestar 2 jo selkeämmin Volvosta erillinen auto.

polestar 2 (1)

Polestar 2 tulee myyntiin noin 60 000 euron hintaisena, mutta halvempikin versio on tulossa tarjolle.

LUE MYÖS: Polestar myöntää epämiellyttävän totuuden sähköautojen päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"

Täysin oma lukunsa on Polestar Precept -visioon perustuva sedankorinen tuotantomalli, jolla ei ole tyylillisesti enää paljoakaan tekemistä Volvon kanssa. Tästä autosta tullaan ammentamaan inspiraatiota myös tulevaan Polestar 3 -katumaasturiin.

Polestarin toimitusjohtaja, saksalainen Thomas Ingenlath, on Volvon entinen muotoilujohtaja, joten näiden kahden merkin designista löytyvät yhtäläisyydet eivät ole senkään vuoksi täysin sattumaa.

Osuva kokkivertaus

Vaikka Polestarit valmistetaankin Kiinassa, ei yhtiö halua päästää irti skandinaavisesta perimästään. Sen päämaja sijaitsee Volvon tapaan Ruotsin Göteborgissa.

polestar hq

Polestarin päämaja Göteborgissa.

Polestareja myydään sen omissa näyttelytiloissa, mutta esimerkiksi huoltoverkosto tulee olemaan Volvon kanssa yhteinen.

Aivan kaikessa yhtiö ei kuitenkaan aio ottaa mallia Volvosta. Polestar on nimittäin perustanut Englannin Coventryyn oman tutkimuskeskuksensa, jossa se pystyy keskittymään ihan omien teknisten kehitysaskeleidensa ottamiseen.

– Aivan kuten kokkikin voi valmistaa mainion aterian, leikkiä raaka-aineilla ja luoda jotain omaperäistä, vaikka ei kasvattaisikaan kaikkea alusta asti omassa puutarhassaan, Ingenlath sanoo.

Teslan tai kenenkään muunkaan "tappaminen" ei kiinnosta

Polestar on yksi monista autovalmistajista, joita on kuvailtu revittelevissä uutisotsikoissa "Teslan-tappajaksi". Ingenlath ei kuitenkaan innostu moisesta vastakkainasettelusta, sillä yhtiö haluaa hänen mukaansa keskittyä omaan juttuunsa.

polestar precept thomas ingenlath

Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath sekä Precept-visio, jonka pohjalta tullaan suunnittelemaan myös tuotantoauto.

Polestar ei myöskään yritä tehdä samaa kuin Tesla, jonka uutisoitiin hiljattain suunnittelevan 25 000 dollarin hintaluokkaan asettuvaa sähköautoa.

Ingenlathin haaveissa ei nimittäin ole nähdä Polestareja joka puolella, vaan tietynlainen vaikeasti tavoiteltavan tuotteen leima olisi hänestä vain hyvä asia.

LUE MYÖS: Hehkutettu Polestar 2 ongelmissa, matka voi tyssätä yllättäen – 100 prosenttia autoista kutsutaan pajalle

Lähde: CNN, Polestar

Tuoreimmat aiheesta

Autot