Länsi-Uudenmaan poliisilaitos muistuttaa, että lapsen kuljettamista mopolla ja moottoripyörällä koskevat säännökset ovat muuttuneet.
Säännös lasten kuljettamisesta moottoripyörällä, mopolla, mönkijällä tai vastaavassa satulamallisella istuimella ja ohjaustangolla varustetussa ajoneuvossa muuttui vuoden alussa.
Tieliikennelain 88a §:ssä määrätään seuraavasti:
Ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa lasta saa kuljettaa ainoastaan, jos lapsen paikallaan pysyminen voidaan luotettavasti varmistaa. Lapsen kuljettamiseen muulla ohjaustangolla varustetulla ajoneuvolla sovelletaan henkilöautoa koskevia säännöksiä.
Tieliikennelain 88c §:ssä säädetään lasten turvalaitteen käyttöä koskevasta vastuusta: "Lapsen mukana matkustava holhooja tai huoltaja on vastuussa siitä, että alle 15-vuotiasta lasta kuljetetaan asianmukaista turvalaitetta käyttäen."
Tästä pykälästä voidaan poliisin mukaan päätellä, että alle 15-vuotias on lapsi. Lisäksi pykälässä säädetään, että hän on mukana seuraavan holhoojan tai huoltajan vastuulla, sekä näiden molempien puuttuessa kuljettajan vastuulla.
Lapsen koko ja kehitysaste huomioitava
Riittävään tapaan varmistaa lapsen paikallaan pysyminen moottoripyörän kyydissä ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Poliisi joutuu ratkaisemaan asian yleensä tapauskohtaisesti.
Ääriesimerkkinä hieman alle 15-vuotias henkilö, joka on kuljettajana toimivaa 180-senttistä isäänsä 4 senttimetriä pidempi ja istuu selkänojalla tai satulan pintaa selvästi korkeammalle ulottuvalla tavaratelineellä varustetulla moottoripyörän satulalla pitäen isäänsä vyötäisiltä tai pyörän omista "matkustajan kahvoista" kiinni ja jalat ulottuvat jalkatapeille.
– Kenellekään tuskin tulee mieleen, että mainittu teini olisi putoamisvaarassa, poliisi toteaa tiedotteessaan.
– Toinen ääripää on alle 5-vuotias lapsi moottoripyörän kyydissä. Jalat heiluvat vapaasti, eivätkä ulotu jalkatapeille, eivätkä myöskään kädet ulotu pitämään isän vyötäisiltä kiinni, eivätkä käsivoimat riittäisi, vaikka ulottuisikin. Tuskin kukaan edes yrittää uskottavasti väittää, ettei putoamisvaara ole ilmeinen, poliisi kirjoittaa.
Satulamallisia istuimia varten löytyy myös turvaistuimina. Mutta niin kuin kuormana olevan tavaran varmistamisessakin, voidaan riittävänä pitää muitakin tapoja, joilla voidaan varmistaa lapsen kyydissä pysyminen. Lapsen koko ja kehitysaste on luonnollisesti otettava huomioon.
Kouluikäisellä voidaan hyväksyä esimerkiksi leveät valjaat, jotka on soljilla lukittu siten, ettei lapsi itse pääse niistä irti, ja ne puolestaan on kiinnitetty luotettavasti esimerkiksi kuljettajan ympäri. Valjaiden tulisi luonnollisesti olla tähän tarkoitukseen suunnitellut ja sellaiset etteivät ne voi vahingoittaa lasta.
Kiinni kuljettajassa vai kiinni ajoneuvossa?
Äskettäin uutisoitiin moottoripyöräilijän kaatumisesta takapyörän lukkiuduttua. Pyörä luisui kyljellään vastaan tulevan auton alle kuljettajan pudottua kaatumisvaiheessa kyydistä. Sekä moottoripyörä että auto syttyivät palamaan.
– Sinänsä harvinainen tilanne, mutta ainakin siinä tapauksessa olisi mahdolliselle kyydissä olevalle lapselle ollut parempi irrota pyörän kyydistä yhdessä kuljettajan kanssa ennen luisumista auton alle. Monissa muissa tilanteissa vastaavasti voisi olla parempi, että lapsi olisi kiinnitettynä esimerkiksi turvaistuimella moottoripyörään eikä kuljettajaan.
– Jos lainsäätäjä olisi tarkoittanut, että ainoastaan turvaistuin käy, olisi se mainittu erikseen pykälässä. Autonkin osalta todetaan, että tietyn ikäinen voidaan satunnaisessa kuljetuksessa etupenkkiä lukuun ottamatta sijoittaa myös turvavöihin, mutta autosta ei ole samanlaista putoamisvaaraa kuin moottoripyörän kyydistä.
Nyrkkisääntönä voidaan poliisin mukaan pitää, että alle kouluikäistä kuljetetaan ensisijaisesti turvaistuimessa. Poikkeuksena riittävän isokokoinen, rotevarakenteinen yksilö, jota voitaisiin kuljettaa valjaissa ilman pelkoa vahingoittumisesta.
– Valvonnassa poliisi käyttää tervettä maalaisjärkeä arvioiden putoamisvaaraa, lapsen varmistamista, ajoneuvon rakennetta ja niin edelleen.
Selkeistä putoamisvaaroista rangaistaan, mutta lievemmissä rikkomuksissa poliisi neuvoo ja ohjaa oikeaan menettelyyn.