Lapsen kuljettaminen moottoripyörällä: Tässä on viranomaisen tulkinta säännöistä

Jokin aika sitten liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi lapsen kuljettamisesta moottoripyörällä. Hän näki ongelmana, ettei Tieliikennelaissa ole tarkemmin määritelty ”lasta” tai sitä, mikä on ”lapsen” ikäraja, kun puhutaan lapsen kuljettamisestaan moottoripyörällä.

Lapsi-määritelmän lisäksi Teppo Vesalaista mietitytti lainsäädännössä käytetty ilmaisu ”lapsen paikallaan pysymisen luotettavasta varmistamisesta”.

Vesalainen kertoi lähestyneensä ensin Liikenne- ja viestintäministeriötä, josta hänet oli ohjattu kysymään asiaa Poliisihallitukselta. Nyt poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta on ottanut kantaa asiantuntijamme esittämiin ongelmiin.

Lapsen määritelmä?

Onninen yhtyy Vesalaisen näkemykseen siitä, ettei Tieliikennelaissa erikseen määritellä lasta, tai sitä, mikä on lapsen ikäraja.

Tieliikennelain 88 c §:ssä säädetään kuitenkin lasten turvalaitteenkäyttöä koskevasta vastuusta siten, että: "Lapsen mukana matkustava holhooja tai huoltaja on vastuussa siitä, että alle 15-vuotiasta lasta kuljetetaan asianmukaista turvalaitetta käyttäen…"

Tästä pykälästä voidaan Onnisen mukaan päätellä, että alle 15-vuotias on lapsi. Lisäksi pykälässä säädetään, että hän on mukana seuraavan holhoojan tai huoltajan vastuulla, sekä näiden molempien puuttuessa kuljettajan vastuulla.

Lapsen paikallaan pysymisen riittävä varmistaminen?

Riittävään tapaan varmistaa lapsen paikallaan pysyminen moottoripyörän kyydissä ei ole Onnisen mukaan olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta. Poliisi joutuu ratkaisemaan asian yleensä tapauskohtaisesti.

Ääriesimerkkinä voisi olla lähes 15-vuotias matkustaja, joka on kuljettajana toimivaa isäänsä pidempi ja istuu selkänojalla tai satulan pintaa selvästi korkeammalle ulottuvalla tavaratelineellä varustetulla moottoripyörän satulalla pitäen isäänsä vyötäisiltä kiinni jalkojen ulottuessa jalkatapeille. Putoamisvaaraa voitaneen pitää vähäisenä.

Toisessa ääripäässä voisi olla esimerkiksi alle 5-vuotias moottoripyörän matkustaja jonka jalat heiluvat vapaasti eivätkä ulotu jalkatapeille, kädet eivät ulotu pitämään kuljettajana toimivasta isästä kiinni, eivätkä käsivoimatkaan todennäköisesti riittäisi vaikka ote muutoin olisikin riittävän voimakas. Putoamisvaara olisi ilmeinen.

Kaksipyöräisillekin on turvaistuimia

Mutta niin kuin kuormana olevan tavaran varmistamisessakin, voidaan riittävänä tapana pitää muitakin sellaisia toimintamalleja, joilla voidaan varmistaa lapsen turvallinen kuljettaminen ja kyydissä pysyminen. Arvioinnissa lapsen koko ja kehitysaste on luonnollisesti otettava huomioon.

- Mikäli lainsäätäjä olisi tarkoittanut, että ainoastaan turvaistuin on riittävä turvalliseen kuljettamiseen, olisi se todennäköisesti mainittu erikseen Tieliikennelainsäädännössä, Onninen toteaa.

Kaksipyöräisille löytyy turvaistuimia. Ainakin osa Onnisen haastattelemista moottoripyöräilyn ammattilaisista kertoi näkemyksenään, ettei itse sitoisi pientä matkustajaa kiinni moottoripyörään - vaan mieluummin vaikkapa kuljettajaan - käyttäen erilaisia kiinnitysvöitä.

Vanhemman ja kuljettajan vastuu korostuu

Kuten Poliisihallituksen poliisitarkastaja Onniselta saaduista vastauksista voidaan päätellä, ei lapsen kuljettamiseen ole yhtä selkeää ohjetta – ja toisaalta on: lapsen paikallaan pysyminen on pystyttävä luotettavasti varmistamaan. Näin vanhempien ja kuljettajan vastuu korostuu.

- Lapsen käsivoimat eivät välttämättä riitä pitämään kiinni kuljettajasta. Lapsi saattaa myös nukahtaa kuljettajan huomaamatta, Autoliiton Vesalainen varoittaa.

Hän haluaa muistuttaa myös esimerkillisestä liikennekäyttäytymisestä.

- Ajotapa on sovitettava lapsiystävälliseksi ja muistettava, että jo pienikin lapsi omaksuu liikenneasenteita vanhemmiltaan ja muilta aikuisilta.


---

Harley-Davidson alkaa valmistaa sähköprätkää viiden vuoden sisällä



Lue myös:

    Uusimmat