Kaapelirikon tapahtumien kulkua selvitetään yhteistoiminnassa Rajavartiolaitoksen ja muiden viranomaisten kanssa, poliisi kertoo.
Poliisi selvittää liittyykö ulkomaalainen rahtialus joulupäivänä havaittuun kaapelivaurioon Suomenlahdella. Poliisi ei tarkentanut tiedotteessaan, minkä aluksen mahdollista yhteyttä vaurioon selvitetään.
Poliisi pitää tapauksesta tiedostustilaisuuden kello 14.
Poliisin mukaan selvityksessä on myös tapauksen tapahtumaketju. Selvitystyötä tehdään Rajavartiolaitoksen ja muiden viranomaisten kanssa, poliisi kertoo.
Suomenlahden merivartiostosta kerrottiin joulupäivän iltana STT:lle, että tiedotusvastuu asiasta on siirtynyt poliisille.
Suomen ja Viron välinen sähköyhteys Estlink 2 katkesi joulupäivänä puolen päivän jälkeen.
Lue myös: Fingridin edustaja Aftonbladetille: Sähköyhteyden katkeamisessa selvitetään sabotaasin mahdollisuutta
Tankkeri saatettiin Porkkalan edustalle
Kaapelin vikaantuessa alueella on purjehtinut ainakin Cookinsaarten lipun alla seilaava Eagle S -öljytankkeri. Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-seurantapalvelun perusteella kyseinen alus hidasti selkeästi kulkuaan kaapelivaurion havaitsemisen aikoihin.
Palvelun seurantatietojen perusteella Rajavartioston vartiolaiva Turva saattoi kyseisen tankkerin Porkkalan edustalle alkuillasta joulupäivänä. Molemmat alukset olivat varhain tapaninpäivän aamuna edelleen Porkkalan edustalla.
Öljytankkeri oli Marinetrafficin mukaan matkalla Pietarista Egyptiin.
Meriliikenteestä uutisoivan perinteikkään brittijulkaisun Lloyd's Listin mukaan Eagle S -tankkeri on Venäjän öljyä kuljettavaa niin kutsuttua pimeää laivastoa.
Julkaisu määrittelee pimeään laivastoon kuuluvaksi yli 15-vuotiaat alukset, joiden todellinen omistaja ei ole tiedossa, joiden ainoa tehtävä on kuljettaa öljyä pakotteiden alaisesta maasta ja jotka ovat tehneet Yhdysvaltain hallinnon määrittelemiä harhaanjohtavia meriliikenteen käytäntöjä.
Lloyd's Listin mukaan kyseinen tankkeri on Arabiemiraateista olevan Caravella-yrityksen ainoa alus. Heinäkuussa brittijulkaisu uutisoi noin 20 vuotta vanhan huonokuntoisen Eagle S - tankkerin olevan turvallisuus- ja ympäristöriski.
Itämeren pohjassa kulkevien kaapeli- ja kaasuputkien viimeaikaisiin vaurioihin on yhdistetty kiinalaisia tai kiinalaisomisteisia aluksia. Kiinalaisen Yi Peng 3 -laivan epäillään vaurioittaneen marraskuussa Itämerellä Suomen ja Saksan sekä Ruotsin ja Liettuan välisiä merenalaisia kaapeleita kiskomalla ankkuriaan merenpohjassa.
Vuosi sitten lokakuussa vaurioitui Suomen ja Viron välillä kulkeva kaasuputki Balticconnector. Siihen syylliseksi on epäilty kiinalaisomisteista rahtialus Newnew Polar Bearia.