Ulkomaista rahapelitoimintaa on markkinoitu röyhkeästi lainvastaisuudesta huolimatta, tiedottaa poliisi. Lainvastaiset toimijat pyrkivät todennäköisesti hyödyntämään hiihtolomakautta.
Ulkomaista rahapelitoimintaa on markkinoitu voimakkaasti viime aikoina talvitapahtumissa. Markkinointi on ollut poikkeuksellista, sillä sitä on tuotu tapahtumiin fyysisinä elementteinä kuten pelikentän laitamainoksina, bränditeipattuina palkintoina ja ajoneuvoina sekä esimerkiksi pelipaitoina.
Rahapelien markkinointia säännellään ja valvotaan Manner-Suomessa tiukasti. Markkinointi on kokonaan kiellettyä muilta kuin valtion omistamalta yksinoikeusyhtiö Veikkaus Oy:ltä.
– Kaikki Suomessa oleviin kuluttajiin kohdistuva ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on lainvastaista, toteaa arpajaishallintopäällikkö Saaramia Varvio Poliisihallituksesta.
Yritysten viimeaikainen pyrkimys laajentaa markkinointia netistä fyysisiin kanaviin on kuitenkin Varvion mukaan erityisen röyhkeää. Se vaatii onnistuakseen aivan erityistä suunnittelua.
Tämä tarkoittaa neuvotteluja mainospaikoista ja myös käytännön toteutuksesta vastaavia yhteistyökumppaneita Suomessa. Myös markkinointiin osallistuneiden osapuolten toimiin voidaan puuttua, Varvio painottaa.
Markkinointi kohdistuu väistämättä myös alaikäisiin
Poliisihallitus ennakoi lainvastaisten toimijoiden pyrkivän hyödyntämään hiihtolomakautta kohdistaakseen kiellettyä markkinointia Suomessa lomaileviin kuluttajiin. Tällöin markkinointi kohdistuu väistämättä myös alaikäisiin.
Lasten ja nuorten suojelemiseksi rahapeleihin liittyviltä haitoilta on rahapelaamisen ikärajaksi Suomessa asetettu 18 vuotta.
Rahapelien markkinointia on kaikenlainen rahapeliyhteisön ja sen pelien edistäminen mainonnalla, epäsuoralla mainonnalla tai muilla myynninedistämiskeinoilla. Markkinoinnin käsite on varsin laaja, ja se sisältää muun muassa yksittäiset mainosjulisteet sekä rahapeliyhtiön logoja sisältävät tuotteet.
Poliisihallitus on pyytänyt suosittuja hiihtolomakeskuksia ryhtymään aktiivisiin toimiin arpajaislain vastaisen markkinoinnin kitkemiseksi muun muassa varmistamalla, ettei niiden alueille pääse lainvastaisten toimijoiden mainosautoja, eikä yhtiöiden markkinointimateriaaleja muutoinkaan jaeta niiden alueilla.
Mikäli ulkomaisten rahapeliyhtiöiden sivustoilla rahapelejä pelattaessa tulisi epäselvyyksiä esimerkiksi voittojen maksussa, ei Suomen viranomaisilla ole toimivaltaa puuttua asiaan.
– Poliisihallitukselle tulee säännöllisesti ilmoituksia epäselvyyksistä liittyen ulkomaille pelaamiseen. Valitettavasti voimme näissä tapauksissa vain ohjata kysyjät ottamaan yhteyttä yhtiön toimintaa valvovaan viranomaiseen, jos sellainen on tiedossa, Varvio kertoo.