Veikkauksen kohun nostattanut mainonta on voinut jopa rikkoa lakia – "Sellaistakin markkinointia on epäilemättä ollut"

1:51img
Veikkaus myöntää tehneensä virheitä – laittanut noin puolet mainonnastaan tauolle
Julkaistu 07.08.2019 18:13

MTV UUTISET – STT

Monopoliyhtiö Veikkauksen kulmia nostattavan mainonnan taustalla ovat todennäköisesti ankaran kilpailun aiheuttamat paineet. Näin arvioi rahapelipolitiikkaa tutkinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Jani Selin.

Selinin mukaan ulkomaiset rahapelisivustot ovat vuosien ajan kasvattaneet osuuttaan rahapeleissä.

– Se keino, jolla siihen voi vastata, on lisätä omaa markkinointia. Osin varmaan siihen myös nämä ylilyönnitkin liittyvät, kun pyritään vastaamaan monopolin ulkopuoliseen paineeseen, Selin sanoo STT:lle.

Lue myös: Veikkaus myöntää kohua herättäneiden mainosten jälkeen: "Olemme tehneet virheitä" – osa markkinoinnista tauolle

Tutkijan mukaan lisääntyvä markkinointi kuitenkin ”lyö korville” rahapelihaittojen vähentämistä ja ehkäisyä.

– Jos pyritään suuntaamaan kotimainen kysyntä kotimaisiin monopolipeleihin lisääntyvällä markkinoinnilla, samaan aikaan on tietysti uhkana, että myös haitat kasvavat kotimaisella kentällä.

Sisäministeriön neuvotteleva virkamies Jukka Tukia kuitenkin huomauttaa, että Veikkaus mainostaa osin eri pelejä kuin ulkomaiset kilpailijat.

Lue myös: Poliitikot penäävät Veikkaukselta vastauksia kohumainonnasta – Hallintoneuvoston puheenjohtaja: "Olen pyytänyt perusteellisen selvityksen"

– Veikkaus ei saa markkinoida esimerkiksi netissä olevia raha-automaatteja, joissa on ulkomaista kilpailua. Samanlaista kilpailua ei ole loton tyyppisissä peleissä, joita saa markkinoida, Tukia sanoo.

Veikkaus ilmoitti eilen laittavansa puolet mainonnastaan tauolle syyskuun loppuun saakka ja tekevänsä markkinoinnistaan ulkopuolisen selvityksen. Kritiikkiä yhtiö sai esimerkiksi radiomainoksestaan, jossa terapeuttihahmo kehotti pelaamaan Veikkauksen Toto-ravipeliä.

Arpajaislain vastaista mainontaa?

Arpajaislain mukaan rahapelien pelaamista ei saa kuvata myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista saa kuvata kielteisesti.

– Sellaistakin markkinointia on epäilemättä ollut, joka ei minun nähdäkseni täytä tuota kirjausta, Selin sanoo ja jatkaa, että yksittäisen mainoksen arviointi on kuitenkin hyvin tulkinnanvaraista.

50049631

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Jani Selinin mukaan Veikkauksen markkinointi on saattanut rikkoa arpajaislakia.

Rahapelien markkinoinnissa ei ylipäänsä kiinnitetä riittävästi huomiota haavoittuviin ryhmiin, tutkija sanoo.

– Kenties oppia voisi löytyä alkoholin ja tupakan markkinoinnista, siellä on kuitenkin tutkimusta ja sääntelyä paljon enemmän kuin rahapelipuolella.

Arpajaislakia määrä uudistaa

Hallitusohjelmaan on kirjattu arpajaislain uudistus hallituskauden alussa. Lain päivityksellä pyritään turvaamaan Veikkauksen toimintaedellytykset ”nopeasti muuttuneessa toimintaympäristössä”.

Lue myös: Pääministeri Veikkauksen mainoskohusta: "En ole pitänyt tuosta mainonnasta" – Antti Rinne myöntää hallituspuolueiden eri näkemykset ilmastopolitiikassa

Sisäministeriön keväällä valmistuneessa esiselvityksessä tarkasteltiin muun muassa mahdollisuutta estää pelaajien pääsy ja rahansiirrot ulkomaisille nettikasinoille. Sisäministeriön mukaan ulkomaisen kilpailun väheneminen voisi myös vähentää Veikkauksen tarvetta markkinoida pelejään.

Ministeriöstä kerrotaan, että arpajaislain uudistuksen suuntaviivoista tai aikatauluista ei ole vielä sovittu.

Tuoreimmat aiheesta

Veikkaus