Poliisihallinto kommentoi Petteri Koposen sponsorisotkun etenemistä

Petteri Koponen 7
Petteri KoponenLehtikuva
Julkaistu 25.05.2015 14:49
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Tutkimus koripalloilija Petteri Koposen Betsson-yhteistyösopimuksen laillisuudesta voi kestää pitkään, kertoo Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho.

Koponen solmi alkuvuodesta sopimuksen ulkomaalaisen rahapeliyhtiön kanssa, mikä herätti ilmiötä aikaisemminkin tutkineen Poliisihallinnon mielenkiinnon.  

– Olemme jo aikaisemmin havainneet sosiaalisessa mediassa ja jossain määrin valtamediassakin näiden ulkomaisten rahapeliyhtiöiden mannekiinien esiintymistä. Tekemämme seurannan perusteella sieltä löytyy noin 20 julkisuudessa esiintynyttä henkilöä, Laiho toteaa MTV Sportille.  

– Enemmistö on varmasti urheilijoita, entisiä tai nykyisiä. Koponen on vain yksi siellä joukossa. 

Asian käsittely tulee viemään aikaa, sillä Suomessa ei ole Laihon mukaan oikeuskäytäntöä tämän tyyppisestä markkinoinnista. Venäjällä pelaavan Koposen kanssa Poliisihallinto ei ole vielä päässyt asiasta keskustelemaan.     

– Ei siinä ole mitään nopeaa ratkaisua ainakaan odotettavissa. Olemme käyneet keskusteluja koripalloliiton kanssa, mutta en ole varma miten liitto toimii Koposen kanssa. Pääsemme varmaan keskustelemaan kun Koponen kotiutuu Suomeen, Laiho kertoo.

Monipoliasemassa Suomessa olevat kotimaiset peliyhtiöt eivät arpajaishallintopäällikön mukaan ole olleet laittamassa nykyistä tutkimusta alulle. 

– Tämä on ihan meidän omaa seurantaa. Ongelmahan on aika monipuolinen. Affiliaatit, jotka tekevät korvausta vastaan aktiivista myyntityötä, ovat eräänlainen ilmiö tässä kokonaisuudessa. Sitten on toimijoita, jotka vain antavat peliyhtiöiden markkinointipuheille kasvot eivätkä itse tee mitään sen enempää, Laiho selvittää. 

– Suomessa vain Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys ja Fintoto saavat toimeenpanna rahapelejä ja markkinoida niitä. Tämän seurauksena pitäisi olla ikään kuin täydellinen radiohiljaisuus (ulkomaalaisten) pelien järjestäjien osalta, mutta erityisesti sosiaalisessa mediassa peliyhtiöt saavat äänensä kuuluviin.     

Tuoreimmat aiheesta

Koripallo