Poliisi järjestää tänään vuorokauden mittaisen poikkeuksellisen laajan nopeusvalvontaratsian.
Kaikki Suomen poliisilaitokset ovat mukana 24 tuntia kestävässä kansainvälisessä nopeusvalvontakampanjassa.
Nopeusvalvontamaratoniksi nimetty valvontaisku alkaa aamulla kello kuusi ja se päättyy perjantaiaamuna samaan aikaan. Nopeusvalvontamaratoni järjestetään samanaikaisesti 22 Euroopan maassa.
"Tavoite on, että kaikki ajelisivat nätisti"
Mutta miksi valvontaiskusta tiedotetaan etukäteen? Poliisin mukaan valvontaiskun tarkoituksena on yksinomaan liikenneturvallisuuden parantaminen.
– Moni ajattelee, että näistä on tyhmää kertoa etukäteen, mutta ei se ole. Tavoite on, ettei tulisi yhtään sakkoa, että kaikki ajelisivat nätisti. Jos yhtään sakkoa ei tule, me olemme tyytyväisiä, kuvaa komisario Heikki Kallio Helsingin poliisista.
– Tämä on aina herättänyt ihmetystä. Se, että me massiivisesti tiedotamme tästä etukäteen liittyy siihen, että halutaan saada autoilijat ratin takana miettimään omaa ajokäyttäytymistä. Että minkä takia nopeusrajoitus on ylipäänsä asetettu, minkä takia on tärkeää, että sitä noudatetaan, ja näin saada aikaan turvallisuusvaikutusta, sanoo puolestaan poliisitarkastaja Pasi Kemppainen Poliisihallituksesta.
Tänään suoritettava nopeusvalvonta kohdistuu paikkoihin, jotka tiedetään onnettomuusalttiiksi.
– Riskianalyysiä tehdään sen pohjalta, että katsotaan missä keskinopeudet ovat hieman kohollaan ja mitkä tiejaksot ovat onnettomuusaltteimpia. Valvontaa painotetaan niihin.
Poliisihallituksen Kemppaisen mukaan ylinopeuksien saaminen kuriin on ensisijaista vakavien liikenneonnettomuuksien välttämiseksi.
– Nopeuserot ovat aina riskaabeleja liikenteessä, koska ne aiheuttavat arvioitivirheitä muilla tienkäyttäjillä. Esimerkiksi risteyksissä voi tulla hyvinkin kohtalokkaita virhearviointeja, jos sieltä kovaa toinen lähestyy ja toinen arvioi tämän tulevan nopeusrajoitusten määrittämää vauhtia.
Nopeus kärkitappaja Euroopassa
– Nopeus on Euroopan tasolla yksi kärkitappajista. Nopeus on joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa mukana Euroopan unionin komission arvioitten mukaan, toteaa poliisitarkastaja Kemppainen.
Kemppaisen mukaan onnettomuuksissa, joissa ylinopeus on tärkeä tekijä, on usein mukana myös muita rikkeitä.
– Mahdollisesti ei turvavyötä käytetä ja päihteitä on mukana. Kolme yleisintä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa mukana ollutta tekijää ovat nimenomaan nopeus, turvalaitteiden käyttämättömyys ja päihdekysymykset.