Itä-Suomen Poliisi jakoi Twitterissä pysäyttävän kuvan tienposkessa makaavan hybridiauton jäännöksistä. Auton kuljettaja oli onnistunut poistumaan turvallisesti kesken ajon palamaan syttyneestä autosta.
Poliisi kertoo Twitter-päivityksessään, että hiiltynyt kasa oli aikaisemmin suurehko hybridimaasturi. Samalla poliisi muistuttaa, että sähköautojen palot ovat kimurantteja sammuttaa.
Hybridiauto syttyi palamaan ajon aikana valtatie 5:llä Mikkelissä torstaina hieman ennen puoltapäivää. Kuljettaja pääsi turvallisesti autosta ulos, mutta auto tuhoutui täysin.
Päivystävän palomestarin Jarno Laikolan mukaan kuljettaja oli kertonut, että auton perästä alkoi näkyä savua, mitä ei olisi pitänyt näkyä. Kuljettaja ajoi rampille ja pysäytti auton. Silloin savua oli tullut jo ajokin sisälle.
– Hän poistui oikeaoppisesti autosta, Laikola sanoi.
Pelastuslaitoksen saavuttua palopaikalle auto oli täysin tulessa ja palo voimakas. Palomiehet sammuttivat autopalon sekä läheiseen heinikkoon levinneen pienen palon.
Palanut auto upotetaan vesikonttiin useaksi päiväksi
Palaneen auton seuraava sijoituspaikka on Laikolan mukaan kontti, jonka kyytiin sähkö- tai hybridiauto voidaan nostaa, jos akuston epäillään vaurioituneen tai palon olleen akustossa.
Autopaloihin suunniteltu kontti täytetään vedellä, johon palanut auto upotetaan. Upoksissa auto on usean vuorokauden ajan.
– Se saa jäähtyä siellä kaikessa rauhassa. Sillä varmistetaan se, ettei akusto syttyisi uudestaan, Laikola sanoi.
Kontti on suljettu tila, ja sen päälle saadaan kansi.
– Hybridi- ja sähköautojen akusto on pääasiassa litiumakustoja. Vaurioitunut tai palanut akku saattaa syttyä uudelleen vielä pitkänkin ajan kuluttua, Laikola kertoi.
Kontti on Etelä-Savon pelastuslaitoksen ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen yhteinen.
Sähkö- ja hybridiautojen paloja on vaikea hallita
Vaikeita sähkö- sekä hybridiautojen paloista tekee paloreaktion hallitsemisen vaikeus. Helsingin Pelastuslaitokselta kerrottiin MTV Uutisille pari vuotta sitten, että akuston palaessa vedellä jäähdyttäminen voi kestää jopa kaksi vuorokautta, minkä lisäksi sammuttajien on suojauduttava jopa yli tuhannen asteen kuumuudelta ja myrkyllisiltä höyryiltä.
Sähköautojen palot ovat tiettävästi suhteessa harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen. Silti niitäkin sattuu. Suomessa uutisoitiin esimerkiksi viime huhtikuussa, kuinka uusi täyssähköauto Kia EV6 oli alkanut palaa ajon aikana Lopella.
Hybridiautojen syttymiset ovat suhteessa sekä sähköllä että bensalla toimivien autojen syttymisiä yleisempiä.
Suomessa on uutisoitu aiemmin myös sähköauton palamisesta lataamisen yhteydessä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesiin mukaan lataaminen voi aiheuttaa kuumenemista, mutta tämä liittyy nimenomaan kotitalouspistorasioihin eikä niinkään varsinaisiin sähköautojen latausasemiin.
Toisaalta Suomessakin on myyty sellaisia sähköautojen kotilatausasemia, joita on Ruotsissa päädytty vetämään pois markkinoilta vikavirtasuojauksen puutteista johtuen.