Hybridit syttyvät tuleen useammin kuin bensa- ja sähköautot yhteensä

Vaikka sähköautojen palot nousevatkin usein otsikoihin, on todettu, etteivät ne syty tuleen sen useammin kuin polttomoottoriautotkaan – itse asiassa jopa harvemmin. Sähköautot eivät ole ongelmallisia pelastajille niiden syttymisherkkyyden, vaan palon sammuttamisen työläyden vuoksi.

Yhdysvaltalainen autovakuutusten kilpailutuspalvelu AutoInsuranceEZ perehtyi maan liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n sekä liikenneturvallisuuslautakunta NTSB:n dataan ja sai selville, että USA:ssa sähköautojen palot ovat harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen tai hybridien palot.

Se laski, että 100 000 myytyä autoa kohden paloi vain 25 sähköautoa. Sen sijaan bensamoottorisia autoja paloi 1 530 kappaletta samaa määrää kohden, mutta hybridejä peräti 3 475 kappaletta.

Toki Yhdysvalloissakin bensakäyttöisiä autoja on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin hybridejä, joten tulipalojen kokonaismäärässä mitattuna bensa-autot ovat ylivoimaisia ykkösiä.

AutoinsuranceEZ selvitti myös tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja käyttövoimittain. Yhdysvalloissa tehtiin vuonna 2020 tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja eniten bensa-autoille, toiseksi eniten sähköautoille ja kolmanneksi eniten hybrideille. Huomioitavaa on kuitenkin, että koska tilasto on vuodelta 2020, se ei pidä sisällään esimerkiksi Chevrolet Bolt -sähköauton laajaa takaisinkutsukampanjaa.

– Huolimatta niiden palojen saamasta mediahuomiosta, sähköautot eivät ole luonnostaan sen vaarallisempia kuin bensiini- tai hybridiautotkaan, vaikka palavan sähköauton sammuttaminen onkin vaikeampaa kuin palavan bensa-auton, selvityksessä todettiin.

Mikä palavan sähköauton sammuttamisessa on niin vaikeaa?

Helsingin pelastuslaitoksen palopäällikkö Taisto Hakala kertoi MTV Uutisille pari vuotta sitten, että mikäli sähkö- tai hybridiauton akusto syttyy tuleen, on paloreaktiota vaikea hallita.

– Akun reaktion saattaminen loppuun vedellä jäähdyttämällä voi kestää jopa 48 tuntia. Akkupalossa syntyy myös toksisia kaasuja, joilta on suojauduttava paineilmalaitteella, Hakala sanoi.

– Lisäksi on huomioitava akkupalon generoima korkea lämpötila, joka voi olla yli tuhat astetta, hän jatkoi.

Lue myös:

    Uusimmat