Vaikka sähköautojen palot nousevatkin usein otsikoihin, on todettu, etteivät ne syty tuleen sen useammin kuin polttomoottoriautotkaan – itse asiassa jopa harvemmin. Sähköautot eivät ole ongelmallisia pelastajille niiden syttymisherkkyyden, vaan palon sammuttamisen työläyden vuoksi.
Yhdysvaltalainen autovakuutusten kilpailutuspalvelu AutoInsuranceEZ perehtyi maan liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n sekä liikenneturvallisuuslautakunta NTSB:n dataan ja sai selville, että USA:ssa sähköautojen palot ovat harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen tai hybridien palot.
Se laski, että 100 000 myytyä autoa kohden paloi vain 25 sähköautoa. Sen sijaan bensamoottorisia autoja paloi 1 530 kappaletta samaa määrää kohden, mutta hybridejä peräti 3 475 kappaletta.
Toki Yhdysvalloissakin bensakäyttöisiä autoja on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin hybridejä, joten tulipalojen kokonaismäärässä mitattuna bensa-autot ovat ylivoimaisia ykkösiä.
AutoinsuranceEZ selvitti myös tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja käyttövoimittain. Yhdysvalloissa tehtiin vuonna 2020 tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja eniten bensa-autoille, toiseksi eniten sähköautoille ja kolmanneksi eniten hybrideille. Huomioitavaa on kuitenkin, että koska tilasto on vuodelta 2020, se ei pidä sisällään esimerkiksi Chevrolet Bolt -sähköauton laajaa takaisinkutsukampanjaa.
– Huolimatta niiden palojen saamasta mediahuomiosta, sähköautot eivät ole luonnostaan sen vaarallisempia kuin bensiini- tai hybridiautotkaan, vaikka palavan sähköauton sammuttaminen onkin vaikeampaa kuin palavan bensa-auton, selvityksessä todettiin.
Mikä palavan sähköauton sammuttamisessa on niin vaikeaa?
Helsingin pelastuslaitoksen palopäällikkö Taisto Hakala kertoi MTV Uutisille pari vuotta sitten, että mikäli sähkö- tai hybridiauton akusto syttyy tuleen, on paloreaktiota vaikea hallita.
– Akun reaktion saattaminen loppuun vedellä jäähdyttämällä voi kestää jopa 48 tuntia. Akkupalossa syntyy myös toksisia kaasuja, joilta on suojauduttava paineilmalaitteella, Hakala sanoi.
– Lisäksi on huomioitava akkupalon generoima korkea lämpötila, joka voi olla yli tuhat astetta, hän jatkoi.
Lähteet: AutoInsuranceEZ, Kelley Blue Book, Jalopnik
Uusimmat
-
22:50
Putin nimesi "kokeellisen" ohjuksen – tämä siitä tiedetään
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
20:06
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
Lataa lisää