Suomessa on varastoissa moninkertainen määrä polttoainetta tähän mennessä ilmoitettujen lakkojen ajaksi, kertoo Huoltovarmuuskeskus (HVK) tiedotteessaan.
Keskuksen mukaan hamstraukselle ei ole tarvetta eikä polttoaineiden loppumisesta tarvitse olla huolissaan.
HVK:n mukaan polttoainejakelu olisi kuitenkin kyettävä turvaamaan jatkossakin, kun poliittiset työtaistelut ovat pitkittymässä.
Tästä syystä HVK katsoo, että polttoainejakelun lakkorajoja pitäisi tarkistaa niin, ettei ongelmia pääse syntymään jatkossakaan.
HVK vaati eilen keskiviikkona tuoreeltaan polttoainejakelun rajaamista SAK:n poliittisten lakkojen ulkopuolelle, kun lakkojen jatkumisesta ilmoitettiin.
HVK on ollut Teollisuusliittoon yhteydessä polttoainejakeluun liittyvästä huoltovarmuudesta. Keskuksen mukaan keskustelut aiheesta jatkuvat.
– Huoltovarmuudesta vastaavana viranomaisena olemme tarjonneet näkemyksemme ja tilannearviomme sekä huoltovarmuuteen liittyvän osaamisemme liittojen käyttöön, muotoilee HVK:n toimitusjohtaja Janne Känkänen tiedotteessa.
– Polttoaineiden jakelussa ei tällä hetkellä ole akuuttia ongelmaa, mutta pitkittyneessä lakkotilanteessa riskit luonnollisesti kasvavat. Siksi olisi tärkeää määritellä lakkorajat niin, ettei ongelmia pääse syntymään.
Teollisuusliitto pohtii kantaansa
Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto ei osaa vielä ennakoida Teollisuusliiton suhtautumista asiaan. Hänen mukaansa Teollisuusliiton asiantuntijat käyvät nyt polttoaineiden jakelua läpi yhdessä Huoltovarmuuskeskuksen asiantuntijoiden kanssa.
Hän ei osannut vielä torstaina arvioida, milloin asiassa mahdollisesti tehdään päätöksiä.
– Me käymme nyt tarkentavia keskusteluja asiasta Huoltovarmuuskeskuksen kanssa. Keskuslakkotoimikunta tekee asiasta päätöksiä sitten kun sen aika on, Aalto sanoi STT:lle.
"Jakelutilanne ei näytä kriittiseltä"
Aallon mukaan Teollisuusliitolla on vakiintuneet toimintamallit Huoltovarmuuskeskuksen ja sellaisten yritysten kanssa toimimiseen, jotka haluavat syystä tai toisesta lievennyksiä työtaistelutoimiin.
Aallon mukaan Teollisuusliitto on tehnyt tiiviisti yhteistyötä Huoltovarmuuskeskuksen kanssa kahden viime viikon aikana.
– Kun joko yritykset tai Huoltovarmuuskeskus lähestyvät meitä, niin me tietysti pyydämme heiltä tarkennusta, mikä heidän erityinen huolensa kulloisessakin asiassa on. Meidän asiantuntijamme käyvät heidän asiantuntijoidensa kanssa näitä sitten läpi. Meidän keskuslakkotoimikuntamme tekee sitten tarvittavia päätöksiä kun huolenaiheet ovat selvinneet, Aalto sanoi.
Aallon mukaan polttoaineiden jakelutilanne ei ainakaan tiedotusvälineiden perusteella näytä kriittiseltä.
– Ainakin mediatietojen mukaan useampi huoltoasemaketju on ilmoittanut, että heillä on polttoaineita vielä tarjolla. Tämän asian kanssa ei näyttäisi olevan tulenpalava kiire, mutta pyrimme tietysti mahdollisimman ripeästi näissä asioissa aina toimimaan, Aalto sanoi.
Pääsiäisliikenne lisää kysyntää?
Polttoaineiden saatavuudesta ei olla huolissaan huoltoasemayrittäjiä ja muita alan palveluntarjoajia edustavassa Liikennepalvelukauppiaat ry:ssä, vaikka pääsiäisen lomaliikenne saattaakin ensi viikolla lisätä kysyntää.
Liikennepalvelukauppiaat ry:n toimitusjohtajalla Jari Salosella ei ole kattavaa kuvaa koko maan tilanteesta, mutta alan yrittäjiltä kantautuneiden tietojen perusteella polttoaineiden saatavuustilanne ei ole erityisen ongelmallinen.
– Jos ihmiset vaan malttavat käyttää polttoaineita normaalisti, niin pienillä vaurioilla selvitään. Voi olla, että alueellisesti jostain voi vähäksi aikaa polttonesteet loppua, mutta se on todella vähäistä. Ja voi hyvin olla, ettei näin käykään, Salonen sanoi STT:lle.
– Jos kukaan ei hamstraa ja tankkaa vain omaan tarpeeseensa, niin todennäköisyys sille, että kaikki menee hyvin, on suuri, Salonen jatkoi.
"HVK:n vaatimus perusteltu"
SAK ilmoitti keskiviikkona jatkavansa alun perin kahden viikon mittaiseksi ilmoitettuja lakkoja yhdellä viikolla.
SAK:laisen Teollisuusliiton lakon piirissä on polttoainejakelun kannalta keskeisiä Nesteen terminaaleja ja satamia eri puolilla Suomea.
– On selvää, että jos tavaraa ei saada liikkeelle jalostamoilta, niin kyllähän se jossain vaiheessa loppuu, mutta se ei ilmeisesti ole edessä tämän jatkoviikonkaan aikana, Salonen arvioi.
– Itse olisin rauhallinen tämän asian suhteen. Tässä ei ole syytä mihinkään paniikkiin.
Vaikka tilanne ei olekaan polttoaineiden saatavuuden suhteen juuri tällä hetkellä kriittinen, Huoltovarmuuskeskuksen vaatimus polttoainejakelun rajaamisesta lakkojen ulkopuolelle on Salosen mukaan perusteltu.
Pitemmällä aikavälillä rajoitukset polttonesteiden jakelussa saattavat Salosen mukaan aiheuttaa vaaratilanteita, jos esimerkiksi sairauskohtauksen saaneet ihmiset eivät pääse asianmukaisesti hoitoon polttoainepulan vuoksi.