Polttoainehamstraus tyyntynyt – myynti jopa nelinkertaistui joillakin pumpuilla

Olosuhteisiin nähden polttoainetta riittää toistaiseksi huoltoasemilla, mutta uhkatekijöitä on lakon takia olemassa. Diesel voi olla ensimmäinen laajasti loppuva laatu, jos huonosti käy.

Liikennepalvelukauppiaat ry:n toimitusjohtaja Jari Salonen kertoo MTV Uutisille, että käynnissä oleva SAK:n usean eri ammattiliiton kahden viikon lakko näkyi erityisesti viime viikolla myynnissä.

– Kun tieto lakosta tuli julki, nopeimmat tankkaajat lähtivät liikkeelle ja myynti jopa nelinkertaistui joillakin kauppiailla, joiden kanssa olen ollut yhteydessä. Sittemmin tilanne on rauhoittunut, kun ihmiset ovat huomanneet, ettei pulaa ole syntynyt, Salonen kertoo. 

Tilanne vaikuttaa samanlaiselta kuin aikanaan esimerkiksi AdBluen ja vessapaperin kanssa, Salonen muotoilee. Korona-aikana moni suomalainen hamstrasi ruokakaupoista vessapaperia, kun oli jostain syystä syntynyt epäilys, että se voisi loppua.  Vuonna 2022 syntyi puolestaan huoli diesel-autoissa käytettävän adblue-urealiuoksen riittävyydestä, kun urean tuonti Venäjältä lopetettiin.

Nyt polttoaineiden jakeluun vaikuttava lakko herättää huolta bensan ja erityisesti dieselin riittävyydestä.

Polttoaineita on ainakin toistaiseksi hyvin saatavilla lakko-olosuhteet huomioon ottaen.

– Hätäilyä ei tällä hetkellä ole. Uhkia kuitenkin on olemassa, Salonen toteaa.

Erityisesti dieselin osalta on olemassa riskejä, että se voi paikoitellen loppua kesken lakon kestäessä.

– Dieselin osalta haasteet ovat suurimmat, jos joukkoliikenteen linja-autot ja raskas liikenne joutuvat käyttämään niin sanotusti tavallisia huoltoasemien pumppuja, Liikennepalvelukauppiaat ry:n Salonen pohtii.

Liikennepalvelukauppiaat ry on toimialajärjestö, jonka jäseninä on yksityisiä huoltamo- ja liikennepalvelualojen yrittäjiä ja yrityksiä.

Lue myös:

    Uusimmat