Postinjakaja hukkasi kymmeniä lähetyksiä Vantaalla – jakelija sai potkut, asukkaat huolissaan tietoturvasta: "Tulee ylimääräistä maksettavaa"

Jakeluyhtiö PKS kertoo siirtäneensä poliisitutkintaan tapauksen, jossa yhden työntekijän epäillään hävittäneen kymmeniä postilähetyksiä Itä-Vantaalla syksyn aikana.

Itä-Vantaalla asuva Armi Pirinen kertoo huomanneensa postilähetysten hävinneen, kun hän alkoi saada syksyllä karhuja maksamattomista laskuista.

– Aloin ihmetellä, miksi alkuperäisiä laskuja ei ollut tullut, mutta perintälaskuja kylläkin. Sitten näin paikallisen alueen Facebook-ryhmässä, että muiltakin oli jäänyt posteja tulematta, Pirinen kertoo.

Yhden työntekijän vastuulla

Kyseisellä alueella posteja jakaa PKS Jakelu, joka on osa Jakeluyhtiö Suomi -yhtiötä. Toimitusjohtaja Marko Toivari kertoo yhden työntekijän olleen vastuussa suurimmasta osasta lähetysten katoamisia.

– Asiakaspalautteet alueelta nousivat syksyllä ja aloimme tutkia asiaa. Kävi ilmi, että yksi jakaja on joko jakanut lähetykset aivan väärin tai jättänyt niitä kokonaan jakamatta, Toivari kertoo.

Toivari sanoo reklamaatioita tulleen useita kymmeniä. Yhtiö teki lopulta rikosilmoituksen.

– Emme saaneet selkoa, mitä tarkalleen oli tapahtunut ja mihin lähetykset olivat kadonneet. Työntekijä on sittemmin irtisanottu. Siirsimme asian poliisin tutkittavaksi, Toivari sanoo.

Asukkaat huolissaan tietoturvasta

Armi Pirinen kertoo joutuvansa maksamaan jonkin verran ylimääräisiä kuluja, koska osa posteista on jäänyt tulematta.

– Joidenkin maksujen eräpäivää ei muutettu, vaikka kerroin, etten koskaan saanutkaan laskua. Varmaan muutamia kymppejä tulee ylimääräistä maksettavaa maksumuistutusten takia, Pirinen sanoo.

Alueella asuva Tuuli Koivunen kertoo postien katoamisen aiheuttaneen huolta ja selvittelyä. 

 – Tämä on räikeä rike tietoturvan kannalta. Asun rivitalossa, jossa useammaltakin on kadonnut posteja. Kirjeistä voi saada selville muun muassa luottotietoja ja henkilötunnuksia, Koivunen sanoo.

Hän kertoo selvitelleensä asiaa sekä jakeluyhtiön että kirjeiden lähettäjien kanssa.

– Odotin poikani hoitoon liittyvää postia HUS:ilta ja olin huolissani, että henkilötunnus joutuu vääriin käsiin. Soitin HUS:iin ja onneksi he eivät olleet lähettäneet siinä vaiheessa vielä mitään. 

Alueella operoi kaksi jakeluyhtiötä

Tilanteen tekee vielä sekavammaksi se, että alueella posteja jakaa kaksi kilpailevaa yritystä: PKS Jakelu ja Posti. PKS Jakelu aloitti Postista täysin erillisenä yrittäjänä syksyllä 2018.

Postin Itä-Helsingin aluepäällikkö Kai Taam kertoo, että sekä Posti että PKS Jakelu jakavat alueella kirjeitä, mutta karhukirjeiden jakaminen kuuluu ainoastaan Postille.

– Tehtävät on jaettu näin, että meidän jakeluverkostomme jakaa karhukirjeet. Olemme saaneet alueelta kyselyitä kadonneista lähetyksistä ja ohjanneet kyselyt oikeaan osoitteeseen, Taam sanoo.

Taam kertoo monien olettavan, että Posti on vastuussa kaikesta postinjakelusta. Vastuiden selvittely aiheuttaa lisätöitä sekä asiakkaille että Postille.

– Pitäisi tietää, kuka on lähettäjä, ja kuuluuko jakelu Postille vai kilpailijalle. Toki tämä on sekavaa kuluttajan kannalta. Epäselvissä tapauksissa voi aina ottaa meihin yhteyden ja selvitämme, kenen vastuulle asia kuuluu, Taam sanoo.

Oletko miettinyt, miltä näyttää Postin pakettilajittelukeskuksessa ruuhka-aikaan? Katso videolta!

Lue myös:

    Uusimmat