Postin jakelussa on ilmennyt ongelmia pääkaupunkiseudulla ja etenkin Helsingin kantakaupungin alueella. Traficomin vastaanottamien ongelmailmoitusten määrä kasvoi yli 200:lla viime vuonna.
Helsinkiläinen Riitta Lindeman kertoo olevansa turhautunut. Toisinaan postia ei ole tullut viikkoon tai puoleentoista, laskut ovat löytäneet perille eräpäivän jälkeen ja joskus kirjeet tai lehdet eksyvät naapuriasuntoihin.
Onneksi taloyhtiössä naapurit auttavat toisiaan, ja lopulta kirjeet löytävät oikealle omistajalle. Välillä Lindemania jännittää, löytääkö odotettu kirje ikinä perille.
Lue myös: Posti kadotti keväällä Kelan lähettämän paketin, joka oli matkalla Forssasta Tampereelle – kateissa noin 50 ihmisen asiakirjoja ja hakemuksia, joita ei olla voitu vieläkään maksaa
– Sitten täytyy soittaa paikkoihin, tulee puhelinjonotusta. Kaikesta tulee ylimääräistä kustannusta ja vaivaa.
Lindeman asuu Kruununhaassa Helsingin kantakaupungissa. Kaupunginosan Facebook-ryhmässä keskustelu postinjakelun ongelmista on käynyt vilkkaana.
Varsinkin yrittäjät jännittävät sen puolesta, että omaan elinkeinoon liittyvät postit kulkevat odotetusti.
Postiin liittyvien ilmoitusten määrä nousussa
Lindeman ei ole turhautumisensa kanssa yksin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin apulaisjohtaja Merja Saari kertoo, että virasto vastaanotti viime vuonna 1080 ilmoitusta Postin ongelmiin liittyen. Kaikki yhteydenotot eivät koskeneet jakelua.
Määrä kasvoi reilulla 200:lla vuodesta 2018, jolloin ilmoituksia tehtiin 860. Toisaalta viime vuoden lukua ei voi pitää poikkeuksellisen suurena, sillä vuonna 2017 ilmoituksia tehtiin 1110.
Saaren arvion mukaan suurin osa jakeluongelmista keskittyy pääkaupunkiseudulle, erityisesti Helsingin kantakaupunkiin.
Myös Riitta Lindeman on raportoinut ongelmista sinnikkäästi sekä Postille että Traficomille, niin omana itsenään kuin laajemminkin kruununhakalaisten puolesta.
– Sain vastauksen, että postilaki sanoo tätä ja tuota. Ihan ystävällisiä vastauksia, mutta eivät ne ole vaikuttaneet mihinkään ja mikään ei ole korjaantunut, Lindeman toteaa.
Traficom valvoo, että Posti toimii postilain mukaisesti. Postilaki määrittää, miten useasti kirjeitä tulee jakaa kotitalouksiin ja miten nopeasti kirjeiden tulisi päästä perille.
Postilaki koskee varsin suppeaa osaa kaikesta postista. Esimerkiksi yritysten, verottajan, sairaaloiden tai Kelan kirjeet eivät kuulu postilain piiriin, sillä toimijat solmivat itse sopimuksensa Postin kanssa. Näin ollen myös sanoma- ja aikakausilehtien julkaisijat sopivat itse jakelunsa ehdoista.
Taustalla vaikuttavat syksyn postilakko ja vakava työvoimapula
Postin tuotantojohtaja Sami Reponen sen sijaan kertoo, että Postin vastaanottamien, jakeluun liittyvien palautteiden määrä ei ole lisääntynyt viime aikoina.
Posti jakaa viikottain 40 miljoonaa lähetystä, ja vastaanottaa asiakkailta 800 asiakaspalautetta. Tästä asiakaspalautteesta 80 prosenttia tulee pääkaupunkiseudun asukkailta.
Pääkaupunkiseudulla erottuvat neljä aluetta, joilla jakeluongelmat ovat toistuvia: Helsingissä Kasarmitori, Haaga-Käpylä-Oulunkylä -alue, Pikku-Huopalahti-Munkkiniemi-alue ja Espoon Kilo.
– Eniten tulee palautetta siitä, että on tullu väärää postia tai lähetys on tullut myöhässä, MTV Uutiset Livessä vieraillut Reponen kertoo.
Selkeitä syitä postinjakelun takkuamisessa on Reposen mukaan kaksi: syksyn postilakko ja työvoimapula.
Viimeiset lakkoajan postit saatiin toimitettua perille viime viikon aikaan. Työntekijöitä puolestaan palkattaisiin vaikka samantien, jos tulijoita olisi.
– Eli tervetuloa vaan Postille pääkapunkiseudulle töihin, otamme ilomielin vastaan, Reponen lohkaisee.