Suomessa puhelinmyynnistä halutaan luvanvaraista. Kuluttaja-asiamies, Kuluttajaliitto ja tietosuojavaltuutettu kannattavat mallia, jossa puhelinmyyntiin tarvittaisiin kuluttajan ennakkosuostumus.
Nykyään puhelinmyynti täytyy estää erikseen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tutkimuksen mukaan myös kolme neljästä suomalaisesta kannattaa puhelinmyynnin luvanvaraisuutta.
Lähes puolet vastaajista kertoi saaneensa riittämätöntä tai harhaanjohtavaa tietoa puhelinmyyjältä. Yli kolmasosa kertoi pelkäävänsä, että puhelinmyyjä huijaa heitä. KKV:n kyselyyn vastasi reilu tuhat kuluttajaa.
(Video alla:) Puhelinmyynnin yleisiä tilausansoja käsiteltiin Seitsemän uutisissa lokakuussa 2015.
4:41