Tuotteita myyty asiakkaille ilman sopimusta entistä useammin – uutta lakia noudatetaan huonosti

aop puhelin, kännykkä, tietoturva, vanhus
Julkaistu 12.02.2025 11:13

MTV UUTISET – STT

Uusitun lain mukaan puhelimitse tehty sopimus astuu voimaan vasta sitten, kun kuluttaja on vahvistanut sen kirjallisesti.

Puhelinmyynnin kaksi vuotta sitten voimaan tullutta lainsäädäntöä noudatetaan heikosti, selviää Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajille suunnatusta kyselytutkimuksesta.

Tilanteet, joissa tuotetta on alettu toimittaa, vaikka kuluttaja ei ole mielestään tehnyt sopimusta, ovat selkeästi lisääntyneet vuoden 2019 tutkimukseen verrattuna.

Vain noin puolet puhelinmyynnistä tilanneista oli saanut kirjallisen tarjouksen puhelun jälkeen. Uusitun lain mukaan puhelimitse tehty sopimus astuu voimaan vasta sitten, kun kuluttaja on vahvistanut sen kirjallisesti.

Aiempaan tutkimukseen verrattuna puhelinmyyntipuhelut ovat vähentyneet, mutta tilausten yleisyydessä ei ole tapahtunut suuria muutoksia.

Viime vuonna tehtyyn kyselyyn vastasi hieman yli 2  000 suomalaista. Kyselyn pohjana käytettiin vuoden 2019 kyselyä kuluttajien puhelinmyyntiin liittyvistä kokemuksista.

Epäselvyydet yleisimpiä 18-24-vuotiailla

Tutkimuksessa tuli ilmi, että epäselvyydet puhelinmyyntitilanteissa ovat yleisimpiä nuorimmassa ikäryhmässä eli 18–24-vuotiailla. Jopa 90 prosenttia nuorista kertoi kohdanneensa epäselvyyksiä viimeisimmässä puhelinmyyntitilanteessa.

Ekonomisti Anni Väättäsen mukaan aineiston perusteella ei voida kuitenkaan tehdä vahvoja tulkintoja siitä, miksi nuoret erottuvat muista ikäryhmistä niin selvästi.

–  Nuorten kokemat ongelmat näyttävät kuitenkin keskittyvän pääasiassa sopimusteknisiin seikkoihin, mikä herättää huolen siitä, onko nuorten osaaminen puutteellisempaa verrattuna muihin ryhmiin, hän sanoo tiedotteessa.

Puhelinmyynti koetaan aiempaa painostavampana

Tutkimuksen mukaan lainsäädännön muutoksesta huolimatta kuluttajien suhtautuminen puhelinmyyntiin on edelleen erittäin kielteistä. Se koetaan jopa aiempaa painostavampana.

Vuonna 2023 voimaan tulleen lain tarkoitus on, että kuluttaja ehtii rauhassa tutustua tarjoukseen ja harkita ostopäätöstään.

– Puhelinmyynnin uusittu sääntely näyttää toimivan silloin, kun lakia noudatetaan. Nyt ongelmana on se, että yritykset noudattavat lakia heikonlaisesti, johtava asiantuntija Mika Saastamoinen sanoo tiedotteessa.

Tuoreimmat aiheesta

Lait ja lainsäädäntö