Entinen Kiinan kansantasavallan presidentti Mao Zedong ei välttämättä katsoisi hyvällä, jos tietäisi, mitä valtio-omisteinen ja kommunistisen puolueen symbolinakin pidetty autovalmistaja puuhaa tätä nykyä.
Kiinan ensimmäinen, vuonna 1953 Neuvostoliiton tuella perustettu autotehdas FAW on valtion omistama yhtiö. Se on muun muassa Hongqi-merkkisten ajoneuvojen takana. Hongqi tarkoittaa suomennettuna punalippua.
Hongqin edustusmallit ovat olleet tuttu näky maailman väkirikkaimman maan johtajien virka-autoina. Niistä on jopa muodostunut omanlaisensa symboli vallan kahvassa roikkuvalle kommunistiselle puolueelle.
Lue myös: Ensi vuonna Eurooppaan: Tämän katumaasturin hintalappu lyö kilpailijoille luun kurkkuun
Tulossa täyssähköinen urheiluauto
Koska kiinalaiset autovalmistajat ovat jo pitkään yrittäneet murtautua Pohjois-Amerikan-markkinoille – vaikkakin toistaiseksi vaatimattomalla menestyksellä – ei yhteistyö amerikkalaisten kanssa ole itsessään mitenkään ennenkuulumatonta.
Hongqi on hiljattain lyönyt hynttyyt yhteen yhdysvaltalaisen Silk EV -startupin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on luoda sähköinen urheiluauto, jossa yhdistyy kiinalainen teknologia ja yhdysvaltalainen tietotaito. Silk EV kertoo, että sen palkkalistoilla on maailmanluokan insinöörejä sekä muotoilijoita.
Autoa tullaan valmistamaan FAW:n kotikaupungissa Changchunissa. Silk EV:llä on toimintaa Kiinan lisäksi myös New Yorkissa ja Italian Modenassa.
Tähän asti suurelle yleisölle tuntemattomana pysynyt Silk EV on satsaamassa projektiin 1,4 miljardia dollaria.
Lue myös: Kiina-Volvojen laatu yllättää: "Euroopassa valmistettuja parempia"