Kiinassa on laitettu isompaa vaihdetta silmään sähköautojen suhteen, mikäli tällainen ilmaus niiden kohdalla sallitaan. Maailman väkirikkaimmassa maassa liikenteen sähköistämiseen suhtaudutaan vakavammin kuin esimerkiksi länsimaissa.
Pääkuvan videoTältä Audin ensimmäinen sähköauto näyttää sisältä |
Suuret perinteiset autovalmistajat sekä pienemmät startupit tulevat lähivuosina tuuppaamaan markkinoille runsaasti sähköautoja niin Euroopassa kuin rapakonkin takana. Wall Street Journalin raportti kuitenkin paljastaa, miten paljon pidemmällä sähköautobuumi on Kiinassa. Maailman väkirikkaimmassa maassa on nimittäin virallisten laskelmien mukaan jo 487 yhtiötä, jotka kehittävät tai valmistavat sähköautoja.
Sähköautofirmojen suurta lukumäärää selittää osaltaan valtion 50 miljardin euron tukiaispaketti, joka on osa presidentti Xi Jinpingin kolme vuotta sitten käynnistämää Made in China 2025 -suunnitelmaa. Hanke tähtää Kiinan markkinajohtajuuteen kymmenellä eri sektorilla – mukaanlukien sähköautoissa.
Valtaosa tulee kuolemaan lähivuosina
Analyytikkojen arvioiden mukaan vain pieni osa Kiinassa nyt toimivista sähköautovalmistajista tulee saamaan oman tuotteensa markkinoille asti. Kriittisimmät kielet kertovat, että viiden vuoden päästä Kiinassa olisi vain kahden käden sormilla laskettava määrä sähköautovalmistajia heikoimpien kuollessa pois.
– Tähän teollisuudenalaan pumpataan paljon pääomaa. Iso osa tulee menemään hukkaan, UBS:n analyytikko Paul Gong kertoo WSJ:lle.
Kiinassa myytiin viime vuonna 777 000 sähköautoa, mikä on noin puolet koko maailman myynnistä. Aiemmin tänä vuonna kiinalainen BAIC EC nappasi Nissan Leafilta tittelin maailman myydyimpänä sähköautona.