Puita saa sittenkin kaataa Raide-Jokerin tieltä Helsingissä – osapuolet eri mieltä rakennustöitä hidastaneen liito-oravan selviämisestä

2:41img
Projektijohtaja Juha Saarikoski kertoo, että Raide-Jokerin siirtäminen toisi massiiviset lisäkustannuksen.
Julkaistu 21.07.2020 07:14
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Pikaraitiotie Raide-Jokerin rakentaminen on hieman viivästynyt Pajamäessä Helsingin Pitäjänmäessä. Pikaraitiotietä varten on tarkoitus louhia muutaman sadan metrin mittainen tunneli Patterimäen läpi, mutta uusimmat havainnot liito-oravista pysäyttivät ainakin hetkeksi valmistelevat työt eli käytännössä puiden kaatamisen alueella.

Liito-oravan esiintyvyyttä alueella on kartoitettu useana vuonna, mutta vasta nyt lajin elinolojen katsottiin olevan vaarassa. Suojeltu laji on ollut kasvussa Länsi-Helsingissä.

Poikkeamislupa puiden kaatoon

ELY-kielsi puiden kaatamisen toukokuun lopussa, mutta myönsi heinäkuun alkupuolella poikkeamisluvan töiden aloittamiselle. Työt on tarkoitus aloittaa elokuun puolivälissä. 

Poikkeamislupaa haettiin muun muassa sillä perusteella, että hanke on kaupunkien päästötavoitteiden kannalta erittäin merkittävä. Lisäksi liito-oravan elinmahdollisuudet pystytään rakentajan mielestä takaamaan. Liito-oravien elintila vähenisi rakentajan mukaan vain noin 11 prosenttia.

Mahdolliset valitukset voisivat kuitenkin viivästyttää hanketta jopa vuosilla. Silloin paukkuisi myös budjetti.

– Vuosien viivästys tarkoittaisi kaupunkien kannalta miljoonien tai kymmenien miljoonien eurojen lisäkustannuksia, sanoo projektijohtaja Juha Saarikoski.

Asukasyhdistys huolissaan kaupunkimetsästä ja muinaismuistoista

Pajamäki-seura on vastustanut Raide-Jokerin linjausta ja esittänyt sille vaihtoehtoisia reittejä Patterimäessä jo pitkään. Seura on myös tehnyt asiasta valituksia. Liito-oravien lisäksi rakentaminen uhkaa seuran mukaan alueen kasvillisuutta sekä mäen laella sijaitsevaa, muinaismuistolailla suojeltua linnoitusaluetta. 

Raide-Jokeri -allianssi kiistää, että rakentaminen vaikuttaisi linnoitukseen. Lisäksi allianssin mukaan puiston alueen ennallistamisessa aiotaan käyttää sen alkuperäistä metsänpohjaa, jotta alkuperäinen kasvillisuus säilyisi mahdollisimman hyvin.

Liito-oravan viihtyminen metsässä viittaa puolestaan asukasyhdistyksen mukaan siihen, että alue on luonnonarvoiltaan monimuotoinen ja erityisen arvokas, ja sopii elinpiiriksi monille lajeille.

– Liito-oravaselvityksiä on hoidettu juuri tällä alueella aika huonosti. Tieto liito-oravien asettumisesta raidelinjauksen alueelle oli tiedossa jo pari vuotta sitten, mutta kaupunki ja ELY-keskus huomioivat sen vasta tänä keväänä, sanoo Pajamäki-seuran sihteeri Sanna Saari-Salomeri.

Seuran mukaan tunnelin pitäisi kiertää metsäalue läheisen Arinatien kautta. 

– Vaihtoehtoinen linjaus säästäisi koko tämän liito-oravametsän, säästäisi arvokkaan kalliojyrkänteen, sen harvinaisen niittykasvillisuuden ja alueelle suunniteltua luonnonsuojelualuetta, listaa Saari-Salomeri.

Pikaraitiotie Raide-Jokerin on määrä kulkea tunnelista Patterimäen läpi

Kaatamisten lisäksi osa puista on Saari-Salomeren mukaan vaarassa siksi, että louhiminen laskee pohjaveden pintaa myös ratalinjan ulkopuolella. Raide-Jokerin lisäksi Pajamäki-seura pitää metsäalueen kannalta uhkana 15 uuden kerrostalon rakentamista Patterimäen itäpuolelle.

Yleisesti ottaen Raide-Jokeriin suhtaudutaan seurassa positiivisesti, kunhan rakentamisessa kunnioitetaan luontoarvoja ja noudatetaan lakia. Sanna Saari-Salomeri ei vielä osaa sanoa, aikooko seura valittaa poikkeamisluvasta.

Raitiotien pitäisi valmistua 2024

Raide-Jokeri-allianssin Juha Saarikoski tyrmää ajatuksen linjauksen muuttamisesta tässä vaiheessa. Linjauksesta on päätetty suunnittelun yhteydessä jo vuosia sitten, ja vaihtoehtoinen linjaus myös pidentäisi matka-aikaa kymmenillä sekunneilla. 

– Valitusten vuoksi olemme joutuneet kaivamaan naftaliinista vanhoja linjausvaihtoehtoja ja laatimaan selvityksiä. Mutta tämä ei ole oikea aika miettiä linjauksia. Vuosi sitten rakentamisen alkaessa olimme jo tehneet rakennussuunnittelua 20 miljoonalla eurolla tälle linjaukselle. Rakentamisen kannalta on kestämätön tilanne, jos suunnittelun lähtötietoihin ei voi luottaa, Saarikoski sanoo.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava Raide-Jokerin on tarkoitus liikennöidä kesällä 2024. Tässä vaiheessa radasta on valmiina noin viidennes. 

Raitiotien odotetaan vähentävän liikenteen päästöjä merkittävästi pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2030 raitiotiellä voitaisiin tehdä arviolta 90 000 matkaa päivässä.

Juttua täydennetty 21.7. klo 12:09. Lisätty Raide-Jokerin kommentti alueen kasvillisuuden ja linnoitusalueen säilyttämisestä.

Tuoreimmat aiheesta

Julkinen liikenne