Suomea Euroviisuissa edustaneen Käärijän suursuosio näkyi selvästi myös vihreiden vaatteiden ja asusteiden menekissä.
Liverpoolin Euroviisujen finaali lauantaina 13. toukokuuta tarjosi todellisen jännitysnäytelmän, kun kilpailun päätteeksi voittajaksi ratkesi Ruotsin edustaja Loreen kappaleellaan Tattoo, Suomen edustajan Käärijän sijoittuessa toiseksi kappaleellaan Cha cha cha.
Sen lisäksi, että kappaleen sanojen inspiroimana Piña Colada -ainekset paikoin jopa loppuivat kaupoista, Käärijän vihreä esiintymisasu on saanut suomalaisetkin pukeutumaan vihreään, sisustamaan vihreällä ja syömään vihreää. Uutisoimme esimerkiksi aiemmin, kuinka Tori.fi-verkkosivusto täyttyi Käärijän-vihreistä myytävistä esineistä.
Myös maksu- ja ostopalvelu Klarnan tuore verkko-ostodata maalis-toukokuulta 2023 paljastaa, että vihreä on todella tehnyt kauppaansa. Vihreät tuotteet kasvattivat verkkomyyntejään suomalaisten valmistautuessa Käärijän kannatukseen.
Lue myös: Käärijä saapui megapeli Fortniteen! Virtuaalinen Senaatintori auki sadoille miljoonille pelaajille: "Pioneerityötä"
Neonvihreiden paitojen myynti kasvoi 570 prosenttia
Jos suomalaisten verkko-ostoksia vertaa maaliskuun 2023 ja toukokuun 2023 välisenä aikana, nousi neonvihreiden paitojen myynti Klarnan mukaan 570 prosenttia. Klarnan data sisältää tiedot 14 000 suomalaiselta kauppiaalta.
Vihreän kynsilakan kiinnostus kasvoi puolestaan 124 prosenttia, vihreiden hameiden 19 prosenttia ja vihreiden paitojen 12 prosenttia.
Moni kenties päätyi suunnittelemaan itse oman Käärijää kannattavan asunsa, sillä huhti-toukokuun välillä vihreän kankaan myynti kasvoi 94 prosenttia.
– Suomalaiset todellakin ihastuivat Käärijään, ja viisukatsomoiden vihreys näkyy selkeästi myös vihreiden tuotteiden verkkomyynneissä Suomessa. Tämä on yksi esimerkki siitä, kuinka populaarikulttuurin ilmiöt vaikuttavat ostoksiin. Toinen samankaltainen tapaus nousi esiin vuosi sitten, kun nahkatakkien verkkomyynnit nousivat pilviin sen jälkeen, kun Sanna Marin käytti nahkatakkia valtiovierailulla Ruotsissa, Klarnan kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Karin Haglund kommentoi vihreää huumaa tiedotteessa.
Lue myös: Käärijä-huuma tyhjensi kauppojen juomahyllyjä – "Kysyntä moninkertaistui"
Katso videolta, miten syntyy Käärijän-vihreä viisupasta kokki Harri Syrjäsen tyyliin – reseptin löydät täältä
0:55
Lähde: Klarna