Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Käärijä-huuma tyhjensi kauppojen juomahyllyjä viikonloppuna – "Kysyntä moninkertaistui"

0:30img
KATSO MYÖS: Helppo Piña Colada! Näin teet suosikkidrinkin alkoholittoman version.
Julkaistu 16.05.2023 10:17

Emmi Niiniaho

Piña Colada -into näkyi melko selvästi kauppojen tyhjyyttä kumisevilla hyllyillä viikonloppuna.

MTV Uutiset kirjoitti viime viikolla, kuinka viisuhuuma ja Käärijän  Cha cha cha -kappaleessaan mainitsema Piña Colada -drinkki villitsivät suomalaisia ennen Euroviisuja.

Jo finaalilauantaita edeltävänä keskiviikkona juoma-ainekset, eli vaalea rommi, ananasmehu sekä kookosmaito alkoivat siis huveta Alkosta ja ruokakaupoista.

Makuja-toimitukselle raportoitiin, että lauantaina varsinkin ananasmehuhyllyt ammottivat useissa kaupoissa tyhjinä. Tyhjenikö koko maa siis viikonloppuna Piña Coladan raaka-aineista?

Lue myös: Tätä et tiennyt kuuluisasta Piña Colada -drinkistä

"Suomalaiset ovat selkeästi valmistaneet Piña Coladaa"

Alkon väkevien tuotepäällikkö Anton Rantajärvi kertoo, että Alkon valikoimassa on 21 vaaleaa rommia.

– Vaalean rommin kysyntä moninkertaistui Käärijä-humussa ja se korostui erityisesti eteläisessä Suomessa. Tuotteiden saatavuus säilyi kuitenkin suhteellisen hyvällä tasolla. Joistain myymälöistä rommi saattoi loppua, mutta Alkon mobiilisovelluksesta pystyi katsomaan lähimmät myymälät, joissa saatavuutta taas löytyi. Osa myös halusi korvata vaalean rommin modernisti tummalla, Rantajärvi kertoo.

tyhjä hylly kaupassa

Joissain kaupoissa ananasmehun havittelijat jäivät nuolemaan näppejään.

Euroviisuhuuma näkyi myös Lidlissä.

– Suomalaiset ovat selkeästi valmistaneet Piña Coladaa, sillä tuoretta ananasta ostettiin jopa 50 prosenttia enemmän kuin tavallisena viikonloppuna. Myös ananasmehua ostettiin tavallista enemmän verrattuna tavalliseen viikonloppuun, Lidlin viestinnästä kerrotaan.

Kysyntään oltiin ketjun mukaan kuitenkin osattu varautua hyvin, joskin yksittäisissä myymälöissä on saattanut esiintyä tuotepuutoksia.

S-ryhmän Marketkaupan myyntipäällikkö Juhani Haara kertoo, että Käärijä-huuma näkyi ketjun kaupoissa teemaan sopivien tuotteiden myynnin kasvuna.

Esimerkiksi ananastäysmehujen myynti oli viime viikolla S-ryhmän liikkeissä 2,5-kertainen, kookoskerman kaksinkertainen ja Piña Colada -tuotteiden myynti jopa yli 11-kertainen verrattuna edelliseen viikkoon.

– Myymälöissä oli varauduttu tuotteiden kysynnän kasvuun, mutta suuresta kysynnästä johtuen jotkut tuotteet ovat saattaneet loppua yksittäisistä myymälöistä, Haara kertoo.

Lue myös: Valmistajat paljastavat suosituimmat lonkeromaut sekä flopit: "Lanttulonkero ei toiminut"

Lue myös: Suomalaisilla on yhä vääristyneitä käsityksiä tequilasta – "Huono tequila saa meidät tekemään vääriä valintoja"

Katso myös: Testissä viileimmät viisudrinkit: "Jos odotat Piña Coladaa, et saa sitä"

13:37img

Halpa vs. kallis -erikoisjakso suoraan MTV Uutiset liven studiosta! Jaksossa maisteltiin piña colada -drinkkejä. Maistelussa vertailtiin valmiiksi sekoitettua tölkkidrinkkiä sekä Suomen euroviisuedustajan Käärijän nimeä kantavaa tölkkijuomaa. Valmiiden sekoitusten lisäksi studiossa sekoitettiin myös aito piña colada, ihan vain vertailun vuoksi.

Tuoreimmat aiheesta

Drinkit