Sähköautovalmistaja Tesla on saanut tuotantolinjaltaan ulos vasta joitain kymmeniä Model 3 -autoja, mutta jo nyt vastaanotto on ollut huikeaa.
Tesla luovutti 30 ensimmäistä tuotantolinjalta valmistunutta Model 3 -mallia uusille omistajilleen lauantaiaamuna Suomen aikaa. Sittemmin auto- ja teknologiamediat ovat täyttyneet uutukaista ylistävistä arvioista. Autoa kuvaillaan jopa vallankumoukselliseksi ja ensimmäiseksi suuria massoja kiinnostavaksi sähköautoksi. Sillä arvioidaan olevan samanlainen vaikutus autoteollisuuteen kuin Applen vuonna 2007 julkaisemalla iPhonella puhelinalaan.
Autoa havittelevien kannattaa kuitenkin varautua pitkään odotukseen. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk nimittäin paljasti, että yhtiö on saanut Model 3:sta yli 500 000 ennakkovarausta. Varaamisen yhteydessä on pitänyt maksaa tuhannen dollarin varausmaksu, mikä tarkoittaa, että Teslan kassaan on kilahtanut yli 500 miljoonaa dollaria pelkästään Model 3:n varauksista.
Teslan (ja autoaan odottavien asiakkaiden) kannalta on tärkeää, että Model 3:n tuotanto saadaan nopeasti täyteen vauhtiin. Elokuussa Tesla kaavailee valmistavansa 100 autoa, mutta tavoittelee joulukuuhun mennessä jo 5 000 auton viikkotahtia. Ensi vuoden aikana se pyrkii pääsemään 500 000 auton vuositahtiin. Muskin mukaan nyt autonsa varaavat saavat menopelinsä aikaisintaan vuoden 2018 lopulla.
"Kuin ajaisi Eamesin nojatuolia"
Model 3:n rattiin on päästetty vasta kourallinen toimittajia, mutta heidän ensimmäiset tunnelmat autosta eivät ainakaan helpota autoaan odottavien asiakkaiden oloa.
Wired korosti artikkelissaan Model 3:n designia ja viimeistelyn laadukkuutta. Auto tuntuu Wiredin mukaan jämäkältä, eikä turhia tärinöitä tai nitinöitä ole havaittavissa. Myös hihittelyä aiheuttava kiihtyvyys sai kiitosta.
The Verge puolestaan vertasi Model 3:n ratin takana olemista Eamesin nojatuolilla ajamiseen. Siisti ja minimalistinen sisusta sai kehuja myös Vergeltä. Julkaisu kiinnitti huomiota myös takapenkin hyviin tiloihin.
Roadshow piti sähkösäätöisten istuinten mukavuudesta sekä ohjauspyörässä olevista hallintalaitteista, joilla pystyy säätämään auton valtavalla 15-tuumaisella näytöllä olevia toimintoja.
Electrekin mukaan Model 3 näyttää ja tuntuu pienemmältä Model S:ltä. Ohjattavuus on sopivan terävää ja jämäkkää.
Motor Trend vertaa ajotuntumaa Alfa Romeo Giuliaan. Ajaminen on sen mukaan "skalpellimaisen" tarkkaa, sisusta kevyt ja ilmava. Myös takakontin lastausaukon suuruus sai kiitosta.
USA Today arvosti hyvää näkyvyyttä kaikkiin suuntiin sekä viimeistelyn laadukkuutta.
Top Gearin arviossa kehuttiin vähäistä tie- ja rengasmelua.
Bloomberg testasi Model 3:n autonomisia ominaisuuksia, eivätkä edes huonot tiemerkinnät olleet haitanneet tiellä pysymistä. Muun liikenteen nopeuteen sopeutuminen ei sekään tuottanut autopilotille ongelmia.
***
14:45