Puskee, luisuu, yllättää – miten auton vetotapa vaikuttaa liukkaalla ajamiseen?

Taas on se aika vuodesta, kun musta jää ja tielle tippuneet lehdet aiheuttavat yllättäviä luisumisia ennen kunnon pakkasia. Talven lähetessä liukkaat kelit vain lisääntyvät.

Eroaako auton käytös liukkaalla ajettaessa sen mukaan, mikä vetotapa on kyseessä?

Nykyautoissa, joista löytyy vetoluistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä, erot eivät enää tule esiin yhtä selvästi kuin vanhemmissa autoissa, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Etuvetoinen auto lähtee takavetoista herkemmin puskemaan – aliohjautuu –, jos kaasua painetaan varomattomasti.

– Takavetoinen auto lähtee etuvetoista herkemmin sivuluisuun – yliohjautuu – , jos kaasua painetaan varomattomasti.

"Helposti valheellinen turvallisuuden tunne"

Nelivetoauto kiihtyy liukkaalla huomattavasti kaksivetoista autoa paremmin, koska voimaa saadaan välitettyä liukkaaseen tien pintaan neljän renkaan kautta.

Tämä luo nelivetoauton kuljettajalle helposti valheellisen turvallisuuden tunteen.

– Totuus on kuitenkin, että nelivetoauto kääntyy, pysähtyy ja pysyy tiellä normaaliliikenteessä yhtä huonosti kuin vastaava kaksivetoinen malli. Tämä on ollut yllätys monille nelivetoauton kuljettajille Autoliiton järjestämillä talviajokursseilla, Vesalainen kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat