Raaseporin tasoristeysturman olosuhteet alkavat hahmottua ja poliisi suunnittelee rekonstruktiota, jotta tapahtuneesta saadaan mahdollisimman tarkka käsitys.
Tutkinnanjohtaja Ilkka Kantola kertoo, että juna on kulkenut 120 kilometriä tunnissa ennen jarrutusta eli osunut puolustusvoimien henkilönkuljetusajoneuvoon 100–110 kilometrin tuntinopeudella.
– Selvitämme, miten juna on ollut näkyvissä, Kantola selittää.
Aiemmin Kantola kertoi, että junan vihellys ei kuulunut puolustusvoimien ajoneuvon ohjaamoon. Apukuljettajana ollut varusmies ei ollut nähnyt eikä kuullut junaa.
Moottorin ja renkaiden äänet olivat aiheuttaneet kovaa meteliä ohjaamoon.
– Kun on sopiva matalapaine, tulee se ilmiö, että äänen kuuluvuus huononee. Lisäksi maastokuorma-auto on tehty työkaluksi, joten siellä on äänieristys huomattavan paljon huonompi kuin tavallisessa kuorma-autossa, Kantola sanoo.
Muita loukkaantuneita ei ole vielä ehditty kuulla. Kantola sanoo selvittävänsä syyttäjän kanssa, ketä asiassa kuullaan, ja haluaa antaa erityisesti turmassa vakavasti loukkaantuneille varusmiehille aikaa toipua.
– Tämä on heille varmasti elämän traumaattisin kokemus.
Raaseporin turmassa menehtyi neljä ihmistä, joista kolme oli puolustusvoimien ajoneuvossa. Kaikki menehtyneet istuivat kuorma-auton lavalla.
Neljä varusmiestä loukkaantui turmassa vakavasti. Loukkaantuneiden tila on vakaa.