Raha tulee rahan luo: Mies tienasi autollaan poskettoman summan vain muutamassa kuukaudessa

2:29img
Tästä Ferrarista maksettiin huutokaupassa lähes 50 miljoonaa dollaria.
Julkaistu 29.05.2019 11:48

Ville Järveläinen

Autoja pidetään yleisesti ottaen äärimmäisen huonoina sijoituskohteina. Tavanomaisten henkilöautojen kohdalla se yleensä pitääkin paikkansa, mutta siinä vaiheessa, kun auto on tarpeeksi harvinainen, kuten vaikkapa Koenigsegg Agera RS Phoenix, voi sillä jopa tienata.

Mittatilaustyönä valmistettujen harvinaisten hyperautojen shoppailu on tyyriimmän puoleinen harrastus, mutta kuten kalifornialainen kiinteistömoguli Manny Khoshbin sai hiljattain huomata, voi silläkin tehdä yllättävän isoja voittoja.

Khoshbin omistaa yhden USA:n arvokkaimmista superautokokoelmista.

Viime vuonna hän hankki talliinsa ruotsalaisvalmisteisen Koenigsegg Agera RS Phoenixin 2,2 miljoonalla dollarilla.

CNBC:n haastattelussa Khoshbin paljasti, että luopui uutena hankkimastaan autosta vain viittä kuukautta myöhemmin, vaikka oli ajatellut, ettei luopuisi siitä koskaan.

Khoshbin sai ystävänsä välityksellä tiedustelun toiselta autokeräilijältä, joka halusi ehdottomasti tämän hiilikuitua ja kultaisia yksityiskohtia yhdistelevän Agera RS Phoenixin omiin kokoelmiinsa.

Katso alta video Khoshbinin Agera RS Phoenixista.

– Sanoin hinnaksi viisi miljoonaa dollaria, hän tarjosi 4,1 miljoonaa. Nopeimmat 1,9 miljoonaa, jotka olen koskaan tehnyt, Khoshbin sanoi.

Käytännössä Khoshbin siis tienasi autollaan yli 365 000 dollaria kuussa, 12 000 dollaria päivässä tai 500 dollaria tunnissa.

Asiakkuudella oli rankka alku

Khoshbin tilasi Agera RS -hyperautonsa ruotsalaisvalmistajalta jo vuosia sitten. Kerroimme vuonna 2017 Koenigseggin testiradalla sattuneesta onnettomuudesta, jossa käytännössä luovutusvalmis Agera RS romuttui. Kyseessä oli Manny Khoshbinille tulossa ollut Gryphon-erikoismalli.

Tuolloin Khoshbin palaveerasi toimitusjohtaja Christian von Koenigseggin kanssa yrittäen löytää ratkaisua kinkkiseen tilanteeseen. Uusi auto, siis nyt omistajaa vaihtanut Phoenix, laitettiin tilaukseen, mutta Khoshbin joutui odottamaan sitä yli vuoden. Ilmeisesti tästäkään syystä Khoshbin ei halunnut luopua autostaan halvalla.

Vaikka Khoshbin ei koskaan saanutkaan alunperin tilaamaansa autoa, hän kiitteli tuolloin Koenigseggin suoraselkäistä toimintaa.

– Olen ollut tekemisissä monien autovalmistajien kanssa, mutta en ole koskaan nähnyt niin aitoa ja ammattitaitoista yritystä kuin Koenigsegg. Vahinkoja sattuu, mutta tärkeintä on se, miten yritys silloin päättää toimia, Khoshbin kertoi keväällä 2017.

Maailman nopein auto – vielä hetken

Agera RS rikkoi kaikkiaan viisi tuotantoautojen nopeusennätystä marraskuussa 2017. Koenigsegg lainasi asiakkaaltaan autoa, jonka puikkoihin hyppäsi tehdaskuljettaja Niklas Lilja.

1 360 -hevosvoimaisella Agera RS:llä tehdyn kahden ennätysyrityksen huippunopeus oli keskimäärin 447,24 kilometriä tunnissa, mikä päihitti selvästi aiemman ykkösen, Bugatti Veyron Super Sportin, 421,30 tuntikilometrin huippunopeuden.

Lue myös: Ruotsalaista Koenigseggiä ei todennäköisesti olisi olemassa ilman pakastettua kanaa

Koenigsegg esitteli maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä Agera RS:ääkin nopeamman mallin, joka kantaa nimeä Jesko. Auton todellista huippunopeutta ei ole vielä mitattu, mutta ennätysten rikkoutuminen lienee vain ajan kysymys.

Khoshbinin kerrotaan olevan yksi Jeskon tilanneista asiakkaista.

koenigsegg jesko

Koenigsegg Jesko. Taustalla Hongkong.

Lähde: CNBC

Tuoreimmat aiheesta

Superautot