Ikään kuin katulaillisten tuotantoautojen nopeusennätys ei olisi ollut tarpeeksi, laittoi ruotsalaisvalmistaja kertaheitolla uusiksi myös neljä muuta maailmanennätystä. Eikä auto edes ollut heidän omansa.
Kerroimme muutama päivä sitten ruotsalaisen hyperautovalmistaja Koenigseggin tekemästä uudesta katulaillisten sarjatuotantoautojen nopeusennätyksestä. Lauantaina Nevadassa Agera RS:llä tehdyn kahden ennätysyrityksen huippunopeus oli keskimäärin 447,24 kilometriä tunnissa, mikä päihitti selvästi aiemman ykkösen, Bugatti Veyron Super Sportin, 421,30 tuntikilometrin huippunopeuden.
Koenigsegg ja tehdaskuljettaja Niklas Lilja eivät kuitenkaan tyytyneet vain Bugatti Veyronin murskaamiseen, vaan käyttivät ajopäivän erittäin tehokkaasti rikkomalla myös muita ennätyksiä. Lilja paransi muun muassa vain joitain viikkoja sitten tekemäänsä 0–400–0-ennätysaikaa kolmella sekunnilla. Uusi maailman nopein aika nollasta neljäänsataan kilometriin tunnissa ja takaisin nollaan on nyt 33,29 sekuntia, mikä on järjettömät kahdeksan sekuntia nopeammin kuin Bugatti Chironilla.
Katso video 0–400–0-ennätyksestä alta.
Näiden lisäksi Koenigsegg laittoi uusiksi kolme ennätystä, jotka ovat olleet koskemattomia lähes 80 vuoden ajan. Agera RS ja Lilja rikkoivat yleisellä tiellä ajettujen yhden kilometrin (445,63 km/h) sekä yhden mailin (444,76 km/h) lentävän lähdön nopeusennätykset että yleisellä tiellä saavutetun suurimman nopeuden (457,94 km/h). Aiemmat ennätykset ajettiin vuonna 1936 Mercedes-Benzin W125-kilpurista muokatulla Rekordwagenilla. Tuolloin näyttämönä toimi suljettu osuus autobahnilla.
Koenigsegg paljasti aiemmin tällä viikolla, että Liljan kuljettama Agera RS ei ollut yhtiön omistama auto, vaan se oli lainassa asiakkaalta, joka halusi kovasti todistaa autonsa suorituskyvyn. Autossa oli lisävarusteena saatava moottoripäivitys, jonka ansiosta autosta saadaan irti hengästyttävät 1 360 hevosvoimaa.
Lähde Koenigsegg
***
0:45