Ruotsalaista Koenigseggiä ei todennäköisesti olisi olemassa ilman pakastettua kanaa

Ruotsalainen Koenigsegg tunnetaan äärimmäisen nopeista hyperautoistaan, joiden rinnalla Ferrarit ja Lamborghinit kalpenevat niin suorituskykynsä kuin hintansakin osalta. Autovalmistaja aloitti toimintansa kuitenkin aivan toisenlaisessa bisneksessä.

CCX, Regera, Agera, Jesko. Kaikki nämä autot ovat olemassaolonsa velkaa ruotsalaiselle Christian von Koenigseggille – ja pakastekanalle.

Maailman upeimpiin lukeutuvien hyperautojen valmistaminen oli Christianin unelma jo nuorena. Hän ei antanut unelman toteuttamiseen vaadittavan pääoman olla esteenä, vaan päätti saavuttaa tavoitteensa keinolla millä hyvänsä.

Hän perusti yrityksen, jonka toimialana oli muun muassa muovipussien ja pakastekanan maahantuonti. Bisnes lähti luistamaan hyvin, ja jo 22-vuotiaana von Koenigsegg oli saanut kasaan sen verran paljon rahaa, että unelma oman auton rakentamisesta oli toteutettavissa.

Koenigseggin ensimmäinen prototyyppi alkoi hahmottua 1990-luvun puolivälissä, ja Koenigsegg CC julkistettiin vielä ennen vuosituhannen vaihetta. Auto on edelleen olemassa ja tiettävästi myös ajettavassa kunnossa.

Ensimmäiset autonsa Koenigsegg myi vasta 2000-luvun alussa. Tällä hetkellä Koenigsegg työllistää Ruotsin Ängelholmissa reilut 200 henkilöä, mutta on kasvamassa voimakkaasti lähivuosina.

Ruotsalaisvalmistajan viimeisin taidonnäyte, jopa 1 600 -hevosvoimainen Jesko, esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. 2,5 miljoonan euron auto on jo myyty loppuun.

Lähde: The Drive

Lue myös:

    Uusimmat