Suomenlahden merivartiosto sai ilmoituksen palosta yöllä kello kahden jälkeen.
Panaman lipun alla seilaavan, Suomenlahdella olleen MSC Shannon -rahtialuksen konehuoneessa syttyi sunnuntain vastaisena yönä tulipalo, jonka aluksen miehistö sai hallintaan omin toimin.
Suomenlahden merivartiosto sai ilmoituksen palosta yöllä kello kahden jälkeen.
240-metrisen aluksen konttien sisältöinä on muun muassa palavia nesteitä ja myrkyllisiä aineita.
Merivartiosto kertoi sunnuntaiaamuna tiedotteessaan, että lasti ei missään vaiheessa ollut vaarassa.
Lastina aluksessa on yhteensä yli 1 200 tonnin edestä kontteja.
Alus oli sunnuntaipäivän ankkuroituna Hangon lähistöllä Jussaaren edustalla. Vielä iltaseitsemältä alus oli ankkurissa.
Pietarista Ranskan Le Havreen matkalla olevan aluksen miehistöön kuuluu 24 jäsentä.
Mereen ei valunut öljyä
Suomenlahden merivartiosto varautui tehtävään muun muassa kahdella meripelastushelikopterilla ja kolmella vartiolaivalla.
Toimia varauduttiin tukemaan myös Helsingin ja Varsinais-Suomen MIRG- eli Maritime Incident Response Group -ryhmillä, jotka oltiin valmiina lennättämään alukselle meripelastushelikoptereilla.
MIRG on pelastustoimen erikoiskoulutettu meripelastusryhmä, jonka tehtävänä on esimerkiksi miehistön ja matkustajien turvallinen poistaminen vaara-alueilta ja tulipalojen sammuttaminen.
Meripelastushelikopteri teki yöllä tiedustelureissun kohteelle ja laskeutui valmiuteen Hankoon. Dornier-valvontalentokone kävi sunnuntaiaamuna paikalla varmistamassa, ettei mereen valunut aluksesta öljyä.
Alus oli ilmoituksen tullessa Suomen meripelastuksen vastuualueella kansainvälisellä merialueella Uudenmaan Raaseporin tasalla.
Meripelastusjohtaja Jarkko Takalan mukaan palon syytä ei tutkita ainakaan Suomen viranomaisten puolesta.
Tarkemmasta palon syttymissyystä hänellä ei ole tietoa.
– Ei ainakaan tällaisessa tapauksessa tutki varmaan kukaan, ellei sitten yhtiö itse tutki, mistä moinen syttyminen johtui, kertoi Takala STT:lle sunnuntaiaamuna.
8:10