F1-sarjan maailmanmestarikuskit ovat tyytyväisiä, että Kansainvälinen Autoliitto selvensi sääntöjä jarrutustilanteissa.
Tämän kauden aikana on poruttu paljon nuoren Max Verstappenin tavasta muuttaa ajolinjaa keskellä jarrutusta, kun häntä yritetään ohittaa. Tähän saakka kuskien välillä on ollut sanaton sopimus, että niin ei tehdä, mutta Verstappen on toiminut päinvastoin useaan otteeseen. Eilen F1-sääntöihin tehtiin lisäys: ajolinjan muuttaminen jarrutustilanteessa johtaa tuomariston käsittelyyn. Viimeinen tikki oli Verstappenin peittely Japanissa, kun Lewis Hamilton yritti kisan loppuhetkillä ohi, mutta joutui väistämään shikaanin pitkäksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ajolinjaa voi edelleen muuttaa kerran puolustautuessaan, muttei jarrutuspaikoissa. Kokeneet kuljettajat ottivat asian tiukasti esiin perjantaina ja nyt muun muassa Kimi Räikkönen on tyytyväinen, että asia on selvennyt. Räikkönen on saanut Verstappenin takia harmaita hiuksia useamman kerran tällä kaudella.
MAINOS
Yhdysvaltojen GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Yhdysvaltojen GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
– Sääntöjä tarvitaan, välillä on epäselviä tilanteita, ja siitä tehdään sääntö. Meillä on ehkä liikaa sääntöjä, mutta sellaista se on. Jos sääntöjä ei olisi, me tekisimme kaikenlaista, eli tarvitaan suuntaviivat siitä, mitä saa tehdä. Se kuulostaa joskus hölmöltä, mutta siitä on hyötyä kaikille, Räikkönen sanoi "Verstappen-säännöstä".
Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton sanoo, että sääntö on ollut olemassa koko hänen uransa ajan, ja yleensä kaikki ovat ymmärtäneet sen. Hänen mielestään nuoret kuljettajat eivät välttämättä tajua sitä vaaraa, mikä jarruttaessa peippaillessa seuraa.
– Vain uudet kuljettajat eivät ole noudattaneet samaa sääntöä, joka meillä on ollut jo monta, monta vuotta. Kyse on kunnioituksesta, joita meidän välillämme on. Ajamme kovilla nopeuksilla, joten puolustaa pitää tiukasti, mutta sitä ei tehdä jarruttaessa. On hyvä, että Charlie (F1-kisajohtaja Charlie Whiting) ymmärsi kuljettajien enemmistön mielipiteen, Hamilton totesi.
– Sääntöjen pitää olla selviä ja tiukkoja, muuten kaikki liikkuvat jarrutuspaikoissa ja siitä seuraa uusi, vaarallinen ajotapa.
Nelinkertainen mestari Sebastian Vettel sanoi, että kun Verstappenia ei ole rangaistu kauden aikana, se on antanut kuljettajille viestin: näin saa tehdä. Hänkin painottaa, että kirjoittamaton sääntö on ollut voimassa aina.
– Viime aikojen tapahtumista on selvitty ilman seuraamuksia, ja siitä seuraa ehdottomasti se, että kaikki tekevät niin. Se on mielestäni väärin, koska me puhuimme vain siitä ja kaikki vain odottivat, että jotain sattuu. Siksi on hyvä, että nämä johtavat jatkossa tutkintaan, Vettel totesi.
Myös McLarenin Jenson Button sekä Fernando Alonso sanoivat, että asian selkeyttäminen oli kaivattua.
– Tilanteissa painetaan ihan rajalla, aivan kontrollin rajamailla. Jos joku tulee eteesi ja linjalle, johon tähtäät, olet pulassa. Joko ajetaan toisen päälle tai mennään valliin. Tämä on ennen kaikkea maalaisjärkeä. 15 vuoden aikana minulla ei ole ollut ongelmaa näistä, vain parina viime vuonna niitä on ilmennyt. Nyt asia on selvä, ja olen siitä iloinen.
Alonso, Räikkönen, Hamilton, Button ja Vettel jakavat F1-sarjan kaikki mestaruudet vuodesta 2005 lähtien.