Hamilton purnaa FIA:n tulkinnoista: nosti Rosbergin paalukierroksen taas esiin

17.53083550
Julkaistu 23.10.2016 19:45

MTV SPORT

Maailmanmestari Lewis Hamiltonin mukaan osa formula ykkösten säännöistä kaipaisi selkeämpää linjausta lajia säätelevältä Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta.

FIA teki lauantaina tarkennuksia kahteen keskustelua herättäneeseen sääntöön, kun se puuttui tiukemmin jarrutuksen aikaiseen ajolinjan muuttamiseen sekä kierroksella ohitettavien tieltä väistymiseen.

Hamiltonin mukaan perjantain pitkässä kuskipalaverissa käsiteltiin myös Mercedeksen ja Red Bullin välillä epäselvyyttä aiheuttanutta Japanin GP:n lähtöruutuun sijoittumista.

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi autonsa lähtöruutuun niin, että kaksi pyörää oli viivojen väärällä puolella. Sijoittuminen johtui paremman pidon hakemisesta kostealla radalla, mutta Mercedestä oli puolestaan kielletty ylittämästä viivoja samalla puolella rataa.

FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting vastasi Mercedeksen kritiikkiin sillä, että Red Bull käytti tilanteessa vain tervettä järkeä. Hamilton kummasteli lepsua sääntökirjan tulkitsemista.

– En näe sääntöjä ongelmaksi, vaan sitä, että säännöt ovat erittäin harmaita. Jokin niinkin yksinkertainen asia kuin viime kisan startti, Hamilton aloitti ESPN:n mukaan.

– Sääntö on aina mennyt niin, että sinun pitää mennä ruudun sisään etkä voi olla puoliksi ulkona ja puoliksi sisällä. Autoa voi vähän kääntää, mutta kahta pyörää ei voi jättää ulos.

– Jos se on nyt okei ja terve järki on sallittua, kaikki ovat kohta sikin sokin lähtöruudukkoa. Ei se ole koskaan ollut mikään sääntö, Hamilton kummasteli.

Hamilton nosti esiin myös Unkarin GP:n aika-ajot, joissa MM-johdossa olevan Nico Rosbergin paalupaikkakierros hyväksyttiin, vaikka aika tehtiin kaksien keltaisten lippujen varoittaessa vaarasta.

– Ihan sama keltaisten lippujen kanssa. Jalkaa voi nostaa vain vähän kaasulta, mutta se ei ole ollut kovinkaan selvää. Ihmiset ovat päässeet joissain jutuissa pälkähästä ja jotkut ovat saaneet rangaistuksen, Hamilton toteaa.

– Tiedät, että kun on keltainen lippu, nostat jalkaa, ja kun on tuplakeltaiset liput, et voi ajaa kierrosta loppuun. Ei voi vain nostaa vähän enemmän ja sitten kaasuttaa kovempaa siihen mutkaan, jossa vaara on ja päästä siitä ilman rangaistusta.

FIA kylläkin antoi päivityksen tähän sääntöön, mutta liian myöhään. Nykytulkinnan mukaan Rosbergin paalukierros olisi kuulunut hylätä, sillä hän ei hidastanut kovinkaan merkittävästi tuplakeltaisten lippujen aikana.

Tuoreimmat aiheesta

F1