F1-kisoissa toimivilla tuomareilla oli ennen kauden alkua ylimääräinen palaveri, jossa linjattiin tuomitsemista uudella tavalla. Mika Salo kertoo, että palaverin anti näkyi jo Australian kisassa.
Salo ja muut kisoissa tuomaroivat sopivat ennen kautta linjauksista, jotta rangaistukset F1-kisoissa olisivat mahdollisimman johdonmukaisia. Salon mielestä yhdenmukaisuus vaikeutuu, koska tuomarit vaihtuvat kisoista toiseen. Muutosten tärkein pointti on se, että kilvanajo pääsee entistä paremmin kukoistamaan.
– Tästä on puhuttu ennenkin, mutta asioihin puututaan vasta sitten, kun se on tahallista: tahallista osumaa tai tahallista vahingontekoa toiselle. Me puutumme vasta selviin sääntörikkomuksiin, C Moren asiantuntijanakin toimiva Salo kertoo.
Kunkin kisan kolmihenkinen tuomaristo ei itse päätä, mitkä tilanteet se tutkii. Kaikki tilanteet tulevat F1-kisajohtaja Charlie Whitingin kautta; joko Whitingin omasta päätöksestä tai jos tallit vaativat jonkin tilanteen tutkimista. Jos talli valittaa jostain tilanteesta, se on automaattisesti tutkittava.
Australian kisassa Sauberin Marcus Ericsson ja Haasin Kevin Magnussen kolaroivat avauskierroksella, eikä tilannetta olisi tutkittu, mutta molemmat tallit väittivät toisen olleen syyllinen osumaan. Näin tuomaristo teki työnsä, eikä rangaistusta tullut. Salon saaman raportin mukaan viime vuonna tilanteesta olisi todennäköisesti annettu rangaistus.
– Uusi linja on se, että jos kaksi osuu toisiinsa, tilanne katsotaan. Jos se ei ole tahallinen osuma, se annetaan olla. Meidän laitteilla saadaan aika pikaisesti selville, onko jokin tahallinen vai ei, Salo sanoo.
Viime kausina sivustaseuraajalle on tullut helposti olo, että jos radalla tulee osuma, siihen etsitään lähes puoliväkisin syyllinen. Nyt se vähenee.
– Tykkään itsekin siitä, että annetaan ajaa enemmän kilpaa. Periaate on se, että enemmän kilpa-ajamista. Pienet osumat ovat okei, kunhan ne eivät ole tahallisia.
– Jos tv-lähetykseen tulee teksti, että joku tilanne tutkitaan, se ei tarkoita välttämättä mitään. Silloin on vain tullut Charlielle viesti, että jommankumman tiimin mielestä joku on ollut syyllinen, Salo muistuttaa.
Australian kisan alla keskusteltiin siitä, että "Max Verstappen" –sääntö on lieventynyt. Viime kaudella Verstappen aiheutti närää tekemällä sivuttaisliikkeitä jarrutusalueella puolustautuessaan ohittajilta. Sen vuoksi liikkuminen kiellettiin täysin. Nyt tutkinta tulee, jos kuljettaja liikkuu näkyvästi tai ajaa tarpeettoman hitaasti vaarantaen toisen kuljettajan.
Salo on jarrutusalueen liikkeiden suhteen todella tiukka.
– Se on ollut kuskien välinen herrasmiessopimus jo kymmeniä vuosia, ettei jarrutuksessa vaihdeta ajolinjaa. Minä olen edelleen sitä mieltä, ettei sitä saa tehdä ja tulen kyllä pitämään huolen, ettei sitä tapahdu kun minä olen tuomarina, Salo sanoo.
– Jos silloin osuu, se on tahallista ja se on todella vaarallista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.