Kimi Räikkönen lähti toiseen F1-paluunsa jälkeiseen Ferrari-kauteensa hyvistä lähtökohdista, kun tallikaveriksi tuli Sebastian Vettel ja Ferrarin uusi auto osoittautui testeissä positiiviseksi yllätykseksi. Miksi suomalainen on nyt tilanteessa, että hänen tallipaikkansa on uhattuna?
MTV Sport kokosi Räikkösen ja Ferrarin alkukauden päätapahtumat yhteen.
Tammi-helmikuun vaihteessa Räikkönen palasi Ferrarin rattiin tuoreena isänä, kun hänen esikoispoikansa Robin syntyi. Ferrarin tekninen johtaja James Allison odotti, että Räikkönen voittaa viime kaudella vaivanneet ajettavuusongelmat.
– Uskomme, että SF15-T toimii paremmin Kimille. Sen pitäisi olla etupäästään vahvempi mutkissa ja jarrutuksen aikana on luvassa enemmän tukea auton takaosaan. Tähän saamme kuitenkin varmuuden vasta sitten, kun pääsemme radalle, Allison totesi MTV Sportille tammikuussa.
Räikkönen ajoi menestyksekkään testikauden. Ferrari lähti muista talleista poiketen tekemään aika-ajovetoja heti ensimmäisissä testeissä Jerezissä. Tekeminen jatkui vahvana myös helmikuun seuraavissa testeissä Barcelonassa. Auto osoittautui luotettavaksi ja varsinkin kisavauhdiltaan vahvaksi.
– Tunne on paljonkin erilainen. Yleensä sitä tietää, onko auto hyvä vai ei. Tänä vuonna tarina on täysin eri kuin viime vuonna. Tämä oli positiivinen startti ja hyvä päivä, Räikkönen sanoi ensitestinsä jälkeen.
Lupaava alku kaudelle
F1-kausi alkoi maaliskuun puolivälissä Australiassa. Räikkönen ajoi viidenteen lähtöruutuun lähes samassa vauhdissa Vettelin kanssa. Kisaan suomalainen sai kuitenkin heikon lähdön. Hän nousi jälleen viidenneksi, mutta menetti kisan lopulta, kun vasen takapyörä jäi varikkokäynnillä löysälle. Räikkönen antoi Ferrarille kipakkaa palautetta pyörän lisäksi myös kytkimen ja radion toiminnasta.
– Jos pääsisimme vain tuollaisista turhanpäiväisistä ongelmista eroon, niin kyllä me pystymme taistelemaan vaikka mistä, Räikkönen kommentoi keskeytystään.
– Menin heti keskustelemaan hänen kanssaan. Kuljettajaa pitää ymmärtää ja tukea. Jos aikoo juhlia toisen kanssa ja jättää toisen huomiotta, se ei toimi, filosofoi tallipäällikkö Maurizio Arrivabene.
Kauden toinen kisaviikonloppu Malesiassa alkoi jälleen Ferrarilta lupaavasti, mutta kaikissa harjoituksissa Vetteliä nopeammin ajanut Räikkönen jäi aika-ajojen sateessa ilman kunnon kierrosaikaa ja putosi 11. lähtöruutuun. Arrivabene vaati Räikköstä keskittymään paremmin aika-ajoissa. Kisassa saksalainen ajoi yllätysvoittoon ja Räikkönen nousi upeasti neljänneksi, vaikka hänen takarenkaansa repeytyi irti lähtökiihdytyksessä.
Kiinassa ajetun kolmannen osakilpailun aika-ajoissa Räikkönen jäi kuudenteen lähtöruutuun Williamsien taakse. Hän nousi startissa Felipe Massan ja Valtteri Bottaksen ohi ja piti neljännen sijan maaliin asti. Kuljettajaa harmitti, ettei hän voinut turva-auton takia haastaa Vetteliä kolmannesta sijasta. Tallipomoa kolmas ja neljäs sija lämmittivät.
Viikon kuluttua Bahrainissa spekulaatiot Räikkösen jatkosopimuksesta alkoivat. Tässä kohtaa kuitenkin ilmapiiri oli varsin positiivinen, ja allekirjoitus tuntui varsinkin aavikkokisan kakkossijan jälkeen lähinnä muodollisuudelta. Aika-ajoissa Kimi hävisi ratkaisuhetkellä Vettelille pari kymmenystä ollen neljäs, mutta iltakisassa Ferrari onnistui rengastaktiikassaan ja Räikkönen kiisi ruutulipulle toisena.
– Olen iloinen Kimin puolesta, sillä nyt voin virallisesti sanoa: Kimi on palannut, julisti tallipäällikkö Arrivabene.
Tuuli kääntyi Barcelonassa
Kolmen viikon tauon jälkeen F1-sirkus suuntasi Eurooppaan. Kauden viidennessä osakilpailussa Barcelonassa Räikkönen oli suurissa vaikeuksissa uusien päivitysosien kanssa ja palasi lopulta vanhaan pakettiin. Aika-ajoissa suomalaiskuski jäi seitsemänneksi. Kisassa hän nousi taistelemaan neljännestä sijasta Bottasta vastaan, mutta tuhosi takaa-ajossa renkaansa jääden viidenneksi. Vettel oli kolmas.
– Ei ollut oikein mitään pitoa, sellaista luistelua koko kisa. En oikein pystynyt kauhean lujaa ajamaan missään kohtaa, Räikkönen tuskaili.
Huhut Ferrarin suunnitelmista korvata Räikkönen Bottaksella alkoivat jo tässä vaiheessa toukokuun alkupuolella, vaikka Räikkönen oli juuri edellisissä kisoissa onnistunut hienosti. Monacossa saatiin lisää vettä myllyyn, kun Arrivabene laittoi osan aika-ajon kuudennesta sijasta Räikkösen syyksi. Hän oli myös kisassa kuudes päästettyään lopussa Red Bullin Daniel Ricciardon ohitseen.
– Minulla on kotiläksyjä Kimille: kirjoita sata kertaa "onnistu paremmin aika-ajoissa", Arrivabene näpäytti kisan jälkeen.
Outoja käänteitä, huhut yltyivät
Kesäkuun alussa Ferrari saapui Kanadan osakilpailuun päivitetyllä moottorilla. Räikkönen onnistui viimeinkin aika-ajoissa sijoittuen Mercedeksen autojen jälkeen kolmanneksi. Kisassa hän kuitenkin pyörähti ensimmäisen varikkostoppinsa jälkeen, kun pysähdyksen ajaksi vaihdettu moottorikartta teki tepposet. Valtteri Bottas nousi Williamsilla kolmanneksi. Arrivabene ehti raivostua spinnauksesta ennen kuin asian oikea laita valkeni.
– Totuus on se, että heitimme palkintopallisijan menemään. Odotin, että vähintään pidämme sijoituksemme podiumilla. Sen sijaan sijoituimme heikommin, siihen ei ole tekosyitä, italialainen harmitteli.
Arrivabene lisäsi kuitenkin pian viikonlopun jälkeen, ettei Ferrari katsele muita kuljettajia tulevalle kaudelle.
Juhannuksena ajetussa Itävallan GP:ssä Räikkönen hukkasi aikakierroksensa täydellisesti, kun kommunikaatiokatkos tallin kanssa vei häneltä mahdollisuuden viimeiseen yritykseen. Tuloksena 17. sija, joka synkkeni kisassa entisestään törmäyksessä McLarenin Fernando Alonson kanssa. Arrivabene ei maininnut tiedotteessaan Räikköstä sanallakaan.
Seuraavalla viikolla saksalainen Bild-lehti uutisoi, että Ferrari on jo tehnyt tarjouksen Bottakselle. Italialaislehti La Gazzetta dello Sport povasi Räikköselle kolmen kisan koeaikaa, jonka aikana lopullinen ratkaisu ensi kauden kuljettajista tehdään.
Tuoreimmassa kisassa Britanniassa Räikkönen löi Vettelin aika-ajoissa, mutta jäi Williamsien taakse viidenneksi. Kisassa suomalainen teki äkkipikaisen valinnan tulla heti tihkusateen alettua renkaidenvaihtoon, kun muut pysyivät sitkeästi radalla. Räikkönen pilasi välikelin renkaansa ja putosi kahdeksanneksi.
– Taktiikkakaverit tekevät upeaa työtä, mutta kun sataa, kuljettaja tekee viimeisen päätöksen. Kimi, jolla oli identtinen taktiikka kuin Sebillä, ajatteli, että on parempi tulla sisään. Jos olisi satanut enemmän, ehkä hän olisi voittanut kisan, Arrivabene sanoi heinäkuun alussa Silverstonessa.
F1-kausi jatkuu ensi viikolla kymmenennellä osakilpailulla Unkarissa. Sen jälkeen koittaa kuukauden kesätauko, jonka jälkeen ajetaan kisat Belgiassa ja Italiassa.